Bazı zamanlarda sınıfımızda bir durgunluk görürüz. Sanki öğrencilerimiz sınıfta değilmiş gibi. Bakışları bile "çok sıkıldık artık." şeklinde. Peki ne yapacaksınız?
İşte sizi ve sınıfınızı bu durumdan kurtaracak etkinlikler..
etkili şekilde uygulandığında öğrencilerinizin yeniden motive olmasını sağlayacaktır.
Hem eğlenecek, hemde öğreneceksiniz..
EL SIKIŞMA
Amaç: Katılımcıların
birbirlerinin isimlerini öğrenmesini ve iletişim kurmalarını sağlamak.
Sayı: En az 30 kişi
Süre: 10 dakika
Tüm katılımcılardan oda içerisinde yürümeleri ve
10 dakika içerisinde olabildiği kadar çok kişiyle el sıkışıp, isimlerini söyleyerek
kendilerini kısaca tanıtmaları istenir.
MÜZİKLİ
BALONLAR
Amaç: Katılımcıların
birbirlerinin isimlerini öğrenmesini ve iletişim kurmalarını sağlamak.
Sayı: En az 10 kişi
Süre: 10 dakika
Malzemeler: Katılımcı sayısı kadar
balon, 5–10 tane Asetat Kalemi, CD ya da kasetçalar.
Tüm katılımcılara birer tane balon dağıtılır.
Balonları şişirmeleri ve üzerine isimlerini ve geldikleri ilin adını yazmaları
istenir. Daha sonra müzik çalmaya başlar ve katılımcılar balonları havaya
atarak karışmasını sağlarlar. Müzik durana kadar amaç, balonların tamamını olabildiği
kadar havada tutmak ve yere düşmelerini önlemeye çalışmaktır. Müzik durduğu zaman
herkes en yakınındaki balonu yakalayarak, ellerindeki balonun üzerinde ismi
yazan kişiyi bulmaya çalışır.
Not: Zamana ve katılımcıların isteğine
bağlı olarak aynı oyun iki-üç tur halinde de oynanabilir.
İSİM
BALONLARI
Amaç: Tanışma, isim öğrenme
Sayı: En az 10 kişi
Süre: 10 dakika
Malzemeler: Katılımcı sayısı kadar
balon, asetat kalemi
Katılımcılar daire oluşturacak şekilde ayakta
dururlar. Her katılımcı dağıtılan balonları şişirerek ismini okunacak şekilde
balona yazar. Oyunun başında katılımcılar balonları kaldırıp isimlerini yüksek
sesle söylerler. Gerekli görülürse isimlerini ikinci bir kez daha söylemeleri
istenebilir. Daha sonra katılımcılar balonları dairenin ortasına atarlar ve
oyunu oynatan kişinin komutuyla herkes ortaya gidip bir balon alır. Amaç 30
saniye içinde balonu sahibine vermektir. 30 saniyenin sonunda herkes kendi
balonuna ulaşamamışsa oyun tekrarlanabilir. Böylece katılımcıların birbirlerinin
isimlerini daha iyi öğrenmeleri sağlanabilir.
İSİM VE...
Amaç: Tanışma ve isimleri
hatırlama
Sayı: Herhangi
Süre: 10–30 dakika (grubun büyüklüğüne
göre)
Tüm katılımcılar halka şeklinde dururlar. Sırayla
herkes adını söyler ve ardından bir hareket, şekil ya da mimik yapar. Katılımcıların
hepsi isimlerini ve hareketlerini bitirdikten sonra sırayla herkesin adı söylenir
ve hareketi yapılır.
İsimler hareketin haricinde aşağıdakilerle birleştirilebilir:
İsim ve mimik: Katılımcılar
isimlerini söylerler ve ardından kendilerine özgün bir mimik yaparlar.
İsim ve hareket: Katılımcılar
isimlerini söylerler ve ardından o an içinde bulundukları ruh halini belirten (örneğin:
el çırpma, başla selamlamak...) veya ne iş yaptıklarını ya da nereden
geldiklerini belirten bir hareket yaparlar.
İsim ve hayvan: Katılımcılar
isimlerini söylerler ve ardından isimlerinin baş harfiyle başlayan bir hayvan
söylerler. Önemli olan bir hayvanin birden fazla söylenmemesidir. (örneğin: Ayşe
– Arı; Ceyda – Ceylan...) NOT: Hayvan yerine yemek ismi de söylenebilir.
Varyasyonlar: Her bir katılımcının ardından tüm
grup bir eko gibi “isim ve...” yi tekrarlar.
ALFABETİK
SIRA
Amaç: İsimleri öğrenmek, grubu
birbirine ısındırmak
Sayı: minimum 10 kişi ve üzeri
Süre: 5 dakika
Materyal: Kişi sayısı kadar
sandalye
Katılımcıların sayısına göre olan sandalyeler
halka şeklinde dizilir ve katılımcılardan sandalyelerin üstüne çıkması istenir.
Hiçbir şekilde konuşmadan ve sandalyeden yere inmeden alfabetik sıraya
geçmeleri istenir.
Not: Başlangıç – bitiş noktalarını
ve hareket yönünü oyunu yürüten kişi belirleyebilir ya da tamamen katılımcılara
bırakır.
ÜÇ PARMAK
Amaç: Tanışmak ve ısınma
Sayı: Herhangi
Süre: 10 dakika
Tüm oyuncular üç parmaklarını havaya kaldırırlar. İşaret
parmağı “isim”, orta parmak “en sevdiği içecek” ve yüzük parmağı da “en çok
gitmek istediği ülkeyi” temsil eder. Oyuncular odanın içerisinde yürümeye başlarlar
ve karşılaştıkları herkesin parmaklarına kendininkileri değdirerek sırayla parmakların
temsil ettiklerini söylerler. Amaç belirli süre içerisinde en çok kişiyle karşılaşmaktır.
Not: Parmak sayısı
arttırılabilir, temsil ettikleri şeyler kullanılacağı aktivitenin türüne göre değiştirilebilir.
Örneğin, yaş, şehir, spor, sevdiği sevmediği şeyler gibi…
BANA ÖYKÜNÜ
ANLAT
Amaç: Tanışma
Sayı: En az 10 kişi
Süre: 30 dakika
Katılımcılardan kendilerine bir eş bulmaları
istenir. Her biri diğerine öyküsünü anlatmaya başlar. Bütün öyküler “Buraya
gelmeye şu şekilde karar verdim…” veya “ Buraya gelebilmek için seçildim
çünkü…” cümlesiyle başlar. İkili gruplar birbirlerine öykülerini anlattıktan
sonra diğer bir iki kişiyle birleşip 4 kişilik bir grup olmaları istenir. 4’lü
gruplar içerisinde yeniden öykülerini anlatmaları ve bu sefer nereden
geldiklerini, ülkeleri ya da şehirleri hakkında bir iki cümle
eklemeleri istenir.
eklemeleri istenir.
ÜLKE
KÂĞITLARI
Amaç: Katılımcıların geldikleri
ülkeler hakkında deha detaylı bilgi edinmek
Sayı: 5–20 kişi
Süre: 1–1,5 saat
Malzemeler: Kâğıt, kalem, makas,
gazete, dergi, pastel boya, keçeli kalem vb...
Katılımcılar ülkeleri hakkındaki bilgileri kâğıtlara
geçirirler. (eğer aynı ülkeden birden fazla katılımcı varsa bir grup oluşturabilirler)
Kâğıtların bir bölümünde başkent, para birimi, nüfus, dil ve o ülkeye özgü şeyler
vb yer almalıdır. Katılımcılar ve/veya gruplar tüm bunları resimlerle anlatırlar.
Hazırlanan kâğıtlar duvarlara asılarak sergilenir.
BATTANİYE
Amaç: Tanışma, isim öğrenme ve
hatırlama.
Sayı: Herhangi
Süre: 20–30 dakika
Grup ikiye bölünerek iki takim oluşturulur ve iki liderin
elinde tuttuğu battaniye, çarşaf ve benzeri bir malzemeyle iki tarafa ayrılırlar.
Her gruptan birer kişi battaniyenin önüne yaklaşır. Liderler battaniyeyi aşağıya
indirirler ve battaniyenin önündeki kişiler karşısındakinin ismini söylemeye çalışır.
Karşısındakinin ismini ilk olarak söyleyen kazanır ve kaybedeni kendi grubuna dâhil
eder. Amaç bir grubun diğer grubun tamamını kendi tarafına geçirmesidir ancak
grup kalabalık ise belli bir zaman sonunda lider tarafından da sonlanabilir.
PİNG-PONG
Amaç: Tanışma, isim öğrenme
hatırlama
Sayı: Herhangi
Süre: 15–25 dakika
Grup daire oluşturacak şekilde ayakta dizilir. Ebe
ortaya geçerek parmağıyla işaret ettiği kişiye “ping” ya da “pong” der. Ebe işaret
ettiği kişiye “ping” derse işaret edilen kişi kendi solundaki kişinin ismini 3
saniye içinde söylemelidir, “pong” derse sağındaki kişinin ismini söylemelidir.
Yanlış söylerse ebe olarak ortaya geçer. Ebe uzun süre ortada kalınca ya da
herkesin kendi
yanındakinin ismini ezberlediğini düşünüp yer değiştirmelerini istediğinde “ping-pong” diye bağırır. “Ping –pong” dendiğinde herkes yer değiştirmek zorundadır.
yanındakinin ismini ezberlediğini düşünüp yer değiştirmelerini istediğinde “ping-pong” diye bağırır. “Ping –pong” dendiğinde herkes yer değiştirmek zorundadır.
TOP VE...
Amaç: Tanışma, isim öğrenme,
hatırlama
Sayı: en fazla 20
Süre: 10–20 dakika
Malzeme: Tenis topu
Etkinliğin ilk günü oynatılabilecek bir oyun. Katılımcılardan
ayakta ya da oturarak bir daire oluşturmaları istenir. Oyunu yöneten kişi
elindeki 1 adet tenis topunu göz göze geldiği kişiye atarak “adını” söyler.
Topu alan kişi göz göze geldiği bir başka kişiye topu atarak “adını” söyler.
Ancak topu atacak ve topu tutacak kişilerin mutlaka göz göze bakmaları şarttır,
bu kuralı oyunu
yöneten kişi oyuna başlamadan önce açıklamalıdır. Oyunda top atma/top tutma, ad söyleme ve göz göze bakmaktan başka bir eylem yapılmaz ve konuşulmaz.
yöneten kişi oyuna başlamadan önce açıklamalıdır. Oyunda top atma/top tutma, ad söyleme ve göz göze bakmaktan başka bir eylem yapılmaz ve konuşulmaz.
Bu oyunun 1. aşaması giderek hızlandırılır. Daha
sonra lider oyunun 2. aşamasına geçer. 2. aşamada topu atan kişi, topu attığı kişinin
adını söylemeye çalışır. Bu oyun da giderek hızlandırılır ve katılımcılar birbirlerinin
adlarını öğrenmiş olurlar.
ARKAMDA BİRİ
VAR
Amaç: Katılımcıların
birbirlerinin isimlerini öğrenmeleri ve iletişim kurmaları.
Sayı: en az 10 kişi
Süre: 5–10 dakika
Malzemeler: Katılımcıların tamamına
yetecek kadar isimlik veya yaka kartı, büyük siyah bir naylon poşet.
Katılımcılardan isimliklere veya yaka kartlarına
isimlerini yazmaları ve dolaştırılan büyük siyah bir naylon poşete atmaları
istenir. Daha sonra herkes torbadan bir isimlik/yaka kartı alır ve aynı anda başlayarak
kartın üzerinde ismi yazılı kişiyi bulmaya çalışır.
Ya da isimler bulunduktan sonra; ismi bulunan
kişinin omzuna elinizi koyar. Böylelikle tüm grup birbiri ile temas etmiş olur.
İSİM ZİNCİRİ
Amaç: Tanışma
Sayı: En az 10 kişi
Süre: 15–20 dakika
Katılımcılar büyük bir daire halinde ayakta
dururlar. Daha sonra oyunu oynatan eğitmenden başlayarak isimlerini sağ yanlarındaki
katılımcıya dönerek söylerler. Bütün katılımcılar sırayla isimlerini bir zincir
gibi yanlarındakine iletirler.
Not: Oyun değişik şekillerde oynanarak
daha eğlenceli hale getirilebilir. Örneğin katılımcılardan isimlerini içinde
bulundukları ruh halini yansıtacak şekilde söylemeleri istenebilir.
SOĞAN-SARIMSAK:
Amaç: Tanışma, İsim öğrenme
Sayı: Herhangi bir grup
Süre: 10 dakika
Katılımcılardan daire şeklinde ayakta durmaları
istenir, ortada bir ebe vardır. Önce herkes solundaki ve sağındaki kişilere
ismini sorar. Daha sonra ortadaki ebe, birine işaret ederek “soğan” ya da “sarımsak”
der. İşaret ettiği kişi, ebe “soğan” derse solundaki kişinin, “sarımsak” derse sağındaki
kişinin en fazla 3 saniye içinde ismini söylemek zorundadır. Eğer sorulan ismi doğru
olarak söylerse, ebe bir başka kişiye aynı şekilde soğan ya da sarımsak diye
sorar. Eğer sorulan kişi ismi doğru olarak söyleyemezse, bu durumda ebe o olur
ve önceki ebe onun yerine geçer. Oyunu yöneten kişi, uygun gördüğü zaman oyunu
durdurur.
Not: Oyunu biraz daha
hareketlendirmek için, oyunu yöneten kişi istediği zaman katılımcılardan
yerlerini değiştirmelerini isteyebilir. Böylece herkes birden fazla isim öğrenecektir...
TUVALET
KÂĞIDI
Amaç: Katılımcıların
birbirlerini daha yakından tanımalarını sağlamak
Sayı: en az 10 kişi
Süre: Katılımcı sayısına bağlı
olarak 10–30 dakika
Malzemeler: Bir rulo tuvalet kâğıdı
Oyunu yöneten kişi yerlerinde oturan katılımcılara
bir rulo tuvalet kâğıdını verir rulodan istedikleri sayıda parçayı koparıp almalarını
ister. Herkes kâğıtlarını aldıktan sonra, oyunu yöneten kişi sırayla her katılımcıdan
koparttığı kâğıt parçalarının sayısı kadar kendi hakkında bir şeyler
söylemesini ister. Her katılımcının kendi hakkında en az bir şeyi diğer katılımcılarla
paylaşmasıyla katılımcıların birbirlerini daha iyi tanımaları ve daha yakın ilişkiler
kurmaları sağlanabilir.
Not: Bu oyun aynı zamanda çeşitli
değişikliklerle bir kültürlerarası öğrenme aracı olarak uluslararası
aktivitelerde de kullanılabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder