Evin
içerisinde yapacağımız oyun ve etkinliklerin yani fiziki aktivitelerin yanı
sıra yaratıcı etkiliklerde yapabiliriz.
Yaratıcı
düşünce nedir diye soracak olursanız kısaca, Yaratıcılık; yeni bakış açıları,
yeni çözümler, yeni direktifler bulunmasında kutupların bütünleşmesi ve
özümsenmesidir. Beynimizin sol yanıyla sağ yanının; mantıksal yönümüzle,
sezgisel yönümüzün bütünleşmesidir (Young, 1985:77-87).
Yaratıcılık
Eğitimi Neden Gereklidir?
Yaratıcılık eğitimini almak
öğrencilere;
·
Fırsatların farkına varma ve bunlardan yararlanma,
·
Karşılaştıkları sorunlara yeni çözüm yolları bulma,
·
Eğitimle merak duygularının harekete geçirilmesi
sonucu çok yönlü düşünme,
·
Özgün düşünme becerilerini kazanma,
·
Farklı olayın farklı düzeylerde orijinallik
gerektirdiğini ortaya koyma ve bütünleştirme,
·
Araştırma ve deney yapma eğilimlerini artırma,
·
Esnek düşünme becerilerini geliştirme,
·
Duygu ve düşüncelerini farklı yollarla ifade
edebilme,
·
Orijinal, yeni yaşantıları denemeye cesaretle
katılmaları becerilerini kazandırmak için gereklidir. (MEB yay.)
Yaratıcılığı
Geliştirmenin Temel İlkeleri
Öğrencinin
yaratıcı düşünme becerisini geliştirebilmek için aşağıda verilen ilkeler temel
alınmalıdır:
·
Ara ara öğrencilere
düşüncelerini ifade etmeleri için
fırsat vermek,
·
Her düşünceye saygı göstermek,
·
Eleştiriye yer vermemek,
·
Tek doğru
cevaba kilitlenmemek,
·
Öğrencilerin yanlıştan korkmalarını önlemek,
·
Sürekli mantıklı cevaplar beklentisi içinde olmamak,
·
Öğrencilerde yaratıcılıklarının gelişebileceği inancını yerleştirmek. (MEB yay.)
Yaratıcı
etkinlikler özellikle küçük yaştaki çocuklarda, bir olaya farklı yönleri ile
bakma becerilerinin gelişmesi için mutlaka yapılması önerilmektedir.
Bugün
çeşitli kaynaklardan derlemiş olduğum yaratıcı etkinlikleri paylaşacağım. Etkinikleri
yaparken çocuğunuzla kaliteli bir zaman geçirebileceğinizi unutmayın..
ETKİNLİKLER
1. Bazı Şeyler Hakkında Düşünme
Üzerinde
ütü resmi çizili olan etkinlik kâğıdı çocuklara verin yada gösterin. Çocukların
ütüden yola çıkarak sıcaklık kavramı
hakkında akıllarına gelen her şeyi söylemeleri/çizmeleri/yazmaları isteyin. Çocuklar
düşüncelerini sizinle paylaşsınlar. Fikirlerini
hikaye, resim vb. şekilde en özgün şekilde açıklamalarına izin verin.
2. Hisler
Üzerinde altı farklı duygu durumuna ait yüz
ifadeleri kağıda çizilir yada bilgisayar,tablet vs.gösterbilirsiniz. Aynı yüz
ifadesinin, birden çok duyuyu yansıtabileceğini vurgulayın. Örneğin, asık yüzlü
bir yüz ifadesine mutsuz, kaygılı, tedirgin vb. nitelendirmeler yapılabilir. Çocuklardan
bu duygulara neden olan durumlar
hakkında fikir üretmeleri istenir. Çocukların konu
hakkındaki fikirlerini sizinle paylaşmalarını istenir. İsternesiz fikirler bir
kağıda yazılıp evin her hangi bir yerine asıla bilir.
3.Ne
Düşünüyorsun?
Üzerinde yağmurlu bir bulut resmi olan kağıda
çizilir yada bilgisayar,tablet vs.gösterbilirsiniz.. Çocuklardan bulutlu
havaların kendilerine ne/neler hissettirdiğini düşünüp çizmeleri istenir. Hatta
sizde neler hissettiğinizi çizin, varsa evin diğer bireyleride çizsinler.(yada
kısaca anlatılabilir.) Daha sonra aynı durum insanlarda neden farklı etkiler
yaptığı üzerine konuşulur. Bu etkinlik farklı durumlar (güneşli hava,park, okul
vb. ) ortay konularak tekrarlanırsa çocukta birey kavramı çok çabuk
oluşacaktır. Farklı durumlarda insanların farklı tepkiler verebileceğinin
farkına varacaktır.
4.
Sadece Çocuklar İçin
Çocuklardan
evde gün boyunca kullandıkları eşyaların,diş fırçası, kalem vb. belirlemeleri
istenir ve bu eşya ile ne yaptıkları hakkıda konuşulabilir yada yazmaları
sitenir. Amaç günlük haytın rutinlerinin farkına vardırmak. Kişsel eşyaları
tanımak ve önemine vurgu yapmaktır.
5.
Kes ve Oluştur
Bir kağıdın üzerine çeşitli geometrik şekiller
çizilir. Çocukların bunu makas yardımı ile kesmeleri istenir. Kestikleri şekilleri
birleştirerek oluşturdukarı bütüne yeni isim vermeleri istenir. Amaç parça
bütün ilişkisini kavratmaktır. Bütünlerin parçalardan oluştuğunun farkına
varmasını sağlamaktır. Sonrasında oluşturdukları şekil hakkında
konuşabilirsiniz.
6. Noktadan Noktaya
Bu aralar çok meşhur noktalar birleştirerek resim
yapmak. Beyaz kağıdın üzerine ister belirli bir sıralamada isterseniz de rast
gele noktalar koyabilirsiniz. Sonrasında noktarı düz çizgilerle de
birleştirmelerini isteyin. Çizgileri renkli kalemler ile yaparsanız görüntü
daha güzel olabilir. Amaç özgün şekiller oluşturmasına yardımcı olmaktır.
7. Doldurulacak Oda
Bir kağıda bir oda şeklinde resim çizilir. Yada evin
içinde belli bir oyun alanı belirlenerek, belirlenen odayı istedikleri gibi
doldurmaları sağlanır. Burada amaç hayal gücü ile kendi istediği şekilde bir
yeri tasarlamasıdır.
8.
Bir Yaratık Oluşturun
İnternetten farklı yaratık uzuvlarının resmini kağıt
üzerine çıkartıp çocuğunuza verin. Daha sonra bu uzuvları kesip yapıştırak yeni
bir yaratık oluşturun. Yartığa isim verebilir. Hatta renkli kalemlerle
boyayabilirisiniz.
9. Sihirli Kapı
Evde odanın kapısı kapatılarak bu kapı nereye
açılsın istersin, diyerek hayal etmesi istenir. Sonrasında o kapıdan girince ne
ile karşılaşacağını hayat etmeleri istenir. Hatta bu konu ile ilgili hikaye
oluştururlabilir yada yazdırılabilir. Gideceği yerin resmini çizmesi de
istenebilir.
10. Ben Yazsaydım …
Çocuklara farklı kitap kapakları gösterilir ve bu
kitabı sen yazsaydın ismi ne olurdu? Sorusu sorularak çocuğun düşüncülerini
açıklaması istenir.
11. Yeniden Anlatılan Hikâye
Bir
yada birden fazla hikayenin başlangıcı çocuklara verilir yada anlatılır. Sonrasında
kendisinin hikâyeye farklı sonlar yazarak/çizerek/söyleyerek
tamamlaması istenir.
12.
Elbiselerden Alınan İpuçları
Üzerinde insan silueti olan etkinlik kağıdı çocuğa
verilir. Çocuktan bir meslek seçerek bu silueti o mesleğe uygun bir şekilde
giydirmeleri istenir. Aynı etkinlik çocuğun bir oyuncağı seçilerekte
yapılabilir. Evde bulunan eski kıyafetlerini bebeğe giydirmesi istenir.
13.
Yüz Yapmak
Kağıt üzerine altı adet boş daire çizilir. Bu dailerin
üzerine yüz ifadelerini, ve belirledikleri duyguları yansıtacak şekilde
doldurmaları istenir. Yansıtılan duygulara neden olan olayları açıklamaları
istenir. Hatta olay hakkında sohbet edilebilir.
14. Resimlerin Anlattığı Hikâyeler
Birinci
karede gülen bir tavşan, ikinci karede gülen bir tavşan ve iki küçük tavşan,
üçüncü karede üzgün bir tavşan çizili üç resim olan etkinlik kâğıdı çocuğa
verilir. Çocuktan bu resimlerden yola çıkarak bir yazılı yada sözlü bir hikaye
oluşturması istenir. Bu hikaye evin diğer üyeleri ile paylaşılabilir.
15 Eğer Öyle Olsaydı …
“Boyunuz 3 cm olsaydı şapka olarak çevrenizdeki
neyi kullanabilirdiniz?” gibi sorular sorularak çevrelerindeki eşyaları farklı
kullanmaya yönelik etkinlikler yaptırılır. Çocuğunuzdan hayal güçlerini
kullanarak 3 cm
boyunda olsalardı çevrelerindeki neleri, nasıl kullanabileceklerini düşünüp
çizmeleri istenir.
Kaynak:
http://ttkb.meb.gov.tr/www/ilkogretim-duygusal-ve-sosyal-gelisim-dusunme-becerileri-ve-yaratici-dusunme-dersleri-ogretim-programlari/icerik/147
NOT:Etkinlikler Meb Yaratıcı Düşünme Dersi 1-8
proğramından alınmıştır.