7 Ağustos 2015 Cuma

ÇOCUKLAR İÇİN YARATICI DÜŞÜNME ETKİNLİKLERİ


çocuklar için yaratıcı etkinlikler

Evin içerisinde yapacağımız oyun ve etkinliklerin yani fiziki aktivitelerin yanı sıra yaratıcı etkiliklerde yapabiliriz.
Yaratıcı düşünce nedir diye soracak olursanız kısaca, Yaratıcılık; yeni bakış açıları, yeni çözümler, yeni direktifler bulunmasında kutupların bütünleşmesi ve özümsenmesidir. Beynimizin sol yanıyla sağ yanının; mantıksal yönümüzle, sezgisel yönümüzün bütünleşmesidir (Young, 1985:77-87).

Yaratıcılık Eğitimi Neden Gereklidir?
            Yaratıcılık eğitimini almak öğrencilere;
·         Fırsatların farkına varma ve bunlardan yararlanma,
·         Karşılaştıkları sorunlara yeni çözüm yolları bulma,
·         Eğitimle merak duygularının harekete geçirilmesi sonucu çok yönlü düşünme,
·         Özgün düşünme becerilerini kazanma,
·         Farklı olayın farklı düzeylerde orijinallik gerektirdiğini ortaya koyma ve bütünleştirme,
·         Araştırma ve deney yapma eğilimlerini artırma,
·         Esnek düşünme becerilerini geliştirme,
·         Duygu ve düşüncelerini farklı yollarla ifade edebilme,
·         Orijinal, yeni yaşantıları denemeye cesaretle katılmaları becerilerini kazandırmak için gereklidir. (MEB yay.)
Yaratıcılığı Geliştirmenin Temel İlkeleri
            Öğrencinin yaratıcı düşünme becerisini geliştirebilmek için aşağıda verilen ilkeler temel alınmalıdır:
·      Ara ara öğrencilere düşüncelerini ifade etmeleri için fırsat vermek,
·      Her düşünceye saygı göstermek,
·      Eleştiriye yer vermemek,
·      Tek doğru cevaba kilitlenmemek,
·      Öğrencilerin yanlıştan korkmalarını önlemek,
·      Sürekli mantıklı cevaplar beklentisi içinde olmamak,
·      Öğrencilerde yaratıcılıklarının gelişebileceği inancını yerleştirmek. (MEB yay.)
Yaratıcı etkinlikler özellikle küçük yaştaki çocuklarda, bir olaya farklı yönleri ile bakma becerilerinin gelişmesi için mutlaka yapılması önerilmektedir.
Bugün çeşitli kaynaklardan derlemiş olduğum yaratıcı etkinlikleri paylaşacağım. Etkinikleri yaparken çocuğunuzla kaliteli bir zaman geçirebileceğinizi unutmayın..


ETKİNLİKLER
1. Bazı Şeyler Hakkında Düşünme
Üzerinde ütü resmi çizili olan etkinlik kâğıdı çocuklara verin yada gösterin. Çocukların  ütüden yola çıkarak sıcaklık kavramı hakkında akıllarına gelen her şeyi söylemeleri/çizmeleri/yazmaları isteyin. Çocuklar  düşüncelerini sizinle paylaşsınlar. Fikirlerini hikaye, resim vb. şekilde en özgün şekilde açıklamalarına izin verin.
2. Hisler
Üzerinde altı farklı duygu durumuna ait yüz ifadeleri kağıda çizilir yada bilgisayar,tablet vs.gösterbilirsiniz. Aynı yüz ifadesinin, birden çok duyuyu yansıtabileceğini vurgulayın. Örneğin, asık yüzlü bir yüz ifadesine mutsuz, kaygılı, tedirgin vb. nitelendirmeler yapılabilir. Çocuklardan  bu duygulara neden olan durumlar hakkında fikir üretmeleri istenir. Çocukların konu hakkındaki fikirlerini sizinle paylaşmalarını istenir. İsternesiz fikirler bir kağıda yazılıp evin her hangi bir yerine asıla bilir.
3.Ne Düşünüyorsun?
Üzerinde yağmurlu bir bulut resmi olan kağıda çizilir yada bilgisayar,tablet vs.gösterbilirsiniz.. Çocuklardan bulutlu havaların kendilerine ne/neler hissettirdiğini düşünüp çizmeleri istenir. Hatta sizde neler hissettiğinizi çizin, varsa evin diğer bireyleride çizsinler.(yada kısaca anlatılabilir.) Daha sonra aynı durum insanlarda neden farklı etkiler yaptığı üzerine konuşulur. Bu etkinlik farklı durumlar (güneşli hava,park, okul vb. ) ortay konularak tekrarlanırsa çocukta birey kavramı çok çabuk oluşacaktır. Farklı durumlarda insanların farklı tepkiler verebileceğinin farkına varacaktır.
4. Sadece Çocuklar İçin
Çocuklardan evde gün boyunca kullandıkları eşyaların,diş fırçası, kalem vb. belirlemeleri istenir ve bu eşya ile ne yaptıkları hakkıda konuşulabilir yada yazmaları sitenir. Amaç günlük haytın rutinlerinin farkına vardırmak. Kişsel eşyaları tanımak ve önemine vurgu yapmaktır.
5. Kes ve Oluştur
Bir kağıdın üzerine çeşitli geometrik şekiller çizilir. Çocukların bunu makas yardımı ile kesmeleri istenir. Kestikleri şekilleri birleştirerek oluşturdukarı bütüne yeni isim vermeleri istenir. Amaç parça bütün ilişkisini kavratmaktır. Bütünlerin parçalardan oluştuğunun farkına varmasını sağlamaktır. Sonrasında oluşturdukları şekil hakkında konuşabilirsiniz.

6. Noktadan Noktaya
Bu aralar çok meşhur noktalar birleştirerek resim yapmak. Beyaz kağıdın üzerine ister belirli bir sıralamada isterseniz de rast gele noktalar koyabilirsiniz. Sonrasında noktarı düz çizgilerle de birleştirmelerini isteyin. Çizgileri renkli kalemler ile yaparsanız görüntü daha güzel olabilir. Amaç özgün şekiller oluşturmasına yardımcı olmaktır.
7. Doldurulacak Oda
Bir kağıda bir oda şeklinde resim çizilir. Yada evin içinde belli bir oyun alanı belirlenerek, belirlenen odayı istedikleri gibi doldurmaları sağlanır. Burada amaç hayal gücü ile kendi istediği şekilde bir yeri tasarlamasıdır.
8. Bir Yaratık Oluşturun
İnternetten farklı yaratık uzuvlarının resmini kağıt üzerine çıkartıp çocuğunuza verin. Daha sonra bu uzuvları kesip yapıştırak yeni bir yaratık oluşturun. Yartığa isim verebilir. Hatta renkli kalemlerle boyayabilirisiniz.
9. Sihirli Kapı
Evde odanın kapısı kapatılarak bu kapı nereye açılsın istersin, diyerek hayal etmesi istenir. Sonrasında o kapıdan girince ne ile karşılaşacağını hayat etmeleri istenir. Hatta bu konu ile ilgili hikaye oluştururlabilir yada yazdırılabilir. Gideceği yerin resmini çizmesi de istenebilir.
10. Ben Yazsaydım …
Çocuklara farklı kitap kapakları gösterilir ve bu kitabı sen yazsaydın ismi ne olurdu? Sorusu sorularak çocuğun düşüncülerini açıklaması istenir.

11. Yeniden Anlatılan Hikâye
Bir yada birden fazla hikayenin başlangıcı çocuklara verilir yada anlatılır. Sonrasında kendisinin hikâyeye farklı sonlar  yazarak/çizerek/söyleyerek  tamamlaması istenir.

12. Elbiselerden Alınan İpuçları
Üzerinde insan silueti olan etkinlik kağıdı çocuğa verilir. Çocuktan bir meslek seçerek bu silueti o mesleğe uygun bir şekilde giydirmeleri istenir. Aynı etkinlik çocuğun bir oyuncağı seçilerekte yapılabilir. Evde bulunan eski kıyafetlerini bebeğe giydirmesi istenir.

13. Yüz Yapmak
Kağıt üzerine altı adet boş daire çizilir. Bu dailerin üzerine yüz ifadelerini, ve belirledikleri duyguları yansıtacak şekilde doldurmaları istenir. Yansıtılan duygulara neden olan olayları açıklamaları istenir. Hatta olay hakkında sohbet edilebilir.

14. Resimlerin Anlattığı Hikâyeler
Birinci karede gülen bir tavşan, ikinci karede gülen bir tavşan ve iki küçük tavşan, üçüncü karede üzgün bir tavşan çizili üç resim olan etkinlik kâğıdı çocuğa verilir. Çocuktan bu resimlerden yola çıkarak bir yazılı yada sözlü bir hikaye oluşturması istenir. Bu hikaye evin diğer üyeleri ile paylaşılabilir.

  15 Eğer Öyle Olsaydı …
 “Boyunuz 3 cm olsaydı şapka olarak çevrenizdeki neyi kullanabilirdiniz?” gibi sorular sorularak çevrelerindeki eşyaları farklı kullanmaya yönelik etkinlikler yaptırılır. Çocuğunuzdan hayal güçlerini kullanarak 3 cm boyunda olsalardı çevrelerindeki neleri, nasıl kullanabileceklerini düşünüp çizmeleri istenir.


Kaynak:
http://ttkb.meb.gov.tr/www/ilkogretim-duygusal-ve-sosyal-gelisim-dusunme-becerileri-ve-yaratici-dusunme-dersleri-ogretim-programlari/icerik/147

NOT:Etkinlikler Meb Yaratıcı Düşünme Dersi 1-8 proğramından alınmıştır.