Bir varmış
bir yokmuş
Evvel zaman
içinde,
Kalbur saman içinde,
Cinler top oynarken eski hamam içinde…
Ben deyim şu ağaçtan, siz deyin şu yamaçtan,
uçtu uçtu bir kuş uçtu; kuş uçmadı, Gümüş uçtu. Gümüş uçmadı, Memiş uçtu. Uçar
mı, uçmaz mı demeye kalmadı; anam düştü eşikten, babam düştü beşikten… Biri
kaptı maşayı, biri aldı meşeyi; dolandım durdum dört köşeyi…
Diye
başlayan masalları benim gibi özleyen varmı bilemem. Çocukluğumuzda bizler
masallarla büyüdük, onlarla öğrendik iyi ve kötünün kavgasını ve hep iyilerin
kazandığını.
Günümüzde
ise çocuklar televizyondan öğreniyorlar iyi ve kötülerin savaşını ve bu savaş
genellikle kanlı oluyor. Şiddette yanıda hediye.
Ne yapalım
edelimde çocukları şu masalların içine geri çekiverelim diyorum zaman zaman.
Ekran
çocukları bunlar pek dinlemek istemiyorlar, çabuk sıkılıyorlar ve hemen hemen
her şeye müdahale ediyorlar.
Seçme
haklarının olmasını istiyorlar.
Düşündüm
taşındım, bende onların istediği gibi, hatta onlaral beraber masallar yazalım dedim.
Nasıl mı?
Aslında çok
basit, hem onları masalın içine çekecek,hem seçme şansları olacak hemde
karakterlere yön verecekler.
Peki bu işi
nasıl yapmalı derseniz.
Söyle bir
bakarsak masalın temel unsurları var. Bunlar konu, zaman, olay,yer, kişi,amaç.
Birde
masalın bölümleri var. Serim, düğüm,çözüm.
Öncelikle
masala bir tekerleme ile başlamalı. Evvel zama içinde….. gibi.
Sonrasında
bir yer belirleyelim, ama bunu çocuklarımıza soruyoruz.
-Masala nerede
başlasın? (bazen bizim yönlendirmemize ihtiyaç duyabilirler.)
-Uzak bir
köyde
-Tamam.
Devam ediyoruz. Çok uzak bir köyde bir kız/ erkek çocuk yaşarmış.
-Adı ne
olsun bu çocuğun?
-Ali.
-Ali kaç
yaşında olsun? Ali’nin saçları nasıl olsun? Ali’nin üzerinde hangi kıyafetler
olsun? Gibi karakterin fiziksel görüntüsünü ve hatta karakterini çocuklarla
beraber belirleye bilirsiniz.
Sonra Ali
nereye gitsin? Gideceği yere nasıl gitsin? Vb. sorularla olaya giriş
yapabiliriz. Hatta Ali’nin arakadaşı olsun mu? Diye sorarak karakter eklemesini
yaptıra biliriz.
Burada çok
soru soruyor gibi görünebiliriz anacak bu sorular çocukları yönlendirmek amacı
ile yapıldığı için eğlenceli olmaktadır.
Sonrasına
Ali’nin başına bir olay gelmeli. Mesela ormanda bir şey görsün. Hemen
sorularımıza başlıyoruz. Ali ne görmüş olabilir? Cevaplar alındıkça gelen
cevaplar üzerinden sorular sorabiliriz.
Peki şimdi
Ali ne yapmalı?
Burada
önemli nokta şu, çocuklar genellikle Ali karakteri ile kendini özleştiriyor ve
Ali’yi tarif ederken kendisinden bir şeyler ortaya koyuyor. Bu unutulmama
gereken bir konu ki böylelikle çocuğunuzu tanımanız açısından harika bir
etkinlikte olacaktır.
Olaylar
üzerinde çocuğunuzla konuşabilirsiniz. Sen olsan ne yapardın? Gelen cevaplara
göre alternatif üretmesi sağlanabilir. Başka neler olabilir gibi.
Burada
sizler çocuklar için rehber pozisyonunda kalın. Sadece sorularla onları
yönlendirin.
Olayın
sonucunuda ayna şekilde bağlamasını sağlayın. Neden bu şekilde bitirdin?
Başka
şekillerde olabilir miydi?
Şeklinde
sorularla olayı sonuca
bağlayabilirsiniz.
Şimdi ne mi
yapmış olduk.
Öncelikle
bir masal üretmiş olduk.
Yaratıcılık
özelliğini,
Düşünme becerilerini,
Alternatifler
düşünme,
Eleştirel
düşünme becerisini,
Karar verme
ve özgüven becerisini
Geliştirmiş
olduk.
Aslında en
önemlisi, çocuğumuzla nitelikli vakit geçişmiş ve birlikte eğlenmiş olduk.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder