12 Ağustos 2015 Çarşamba

HADİ MASAL YAZALIM

masal anlatma yazma


Bir varmış bir yokmuş
Evvel zaman içinde,
 Kalbur saman içinde,
 Cinler top oynarken eski hamam içinde…
 Ben deyim şu ağaçtan, siz deyin şu yamaçtan, uçtu uçtu bir kuş uçtu; kuş uçmadı, Gümüş uçtu. Gümüş uçmadı, Memiş uçtu. Uçar mı, uçmaz mı demeye kalmadı; anam düştü eşikten, babam düştü beşikten… Biri kaptı maşayı, biri aldı meşeyi; dolandım durdum dört köşeyi…


Diye başlayan masalları benim gibi özleyen varmı bilemem. Çocukluğumuzda bizler masallarla büyüdük, onlarla öğrendik iyi ve kötünün kavgasını ve hep iyilerin kazandığını.
Günümüzde ise çocuklar televizyondan öğreniyorlar iyi ve kötülerin savaşını ve bu savaş genellikle kanlı oluyor. Şiddette yanıda hediye.

Ne yapalım edelimde çocukları şu masalların içine geri çekiverelim diyorum zaman zaman.
Ekran çocukları bunlar pek dinlemek istemiyorlar, çabuk sıkılıyorlar ve hemen hemen her şeye müdahale ediyorlar.

Seçme haklarının olmasını istiyorlar.

Düşündüm taşındım, bende onların istediği gibi, hatta onlaral  beraber masallar yazalım dedim.
Nasıl mı?

Aslında çok basit, hem onları masalın içine çekecek,hem seçme şansları olacak hemde karakterlere yön verecekler.

Peki bu işi nasıl yapmalı derseniz.

Söyle bir bakarsak masalın temel unsurları var. Bunlar konu, zaman, olay,yer, kişi,amaç.
Birde masalın bölümleri var. Serim, düğüm,çözüm.

Öncelikle masala bir tekerleme ile başlamalı. Evvel zama içinde….. gibi.
Sonrasında bir yer belirleyelim, ama bunu çocuklarımıza soruyoruz.

-Masala nerede başlasın? (bazen bizim yönlendirmemize ihtiyaç duyabilirler.)
-Uzak bir köyde
-Tamam. Devam ediyoruz. Çok uzak bir köyde bir kız/ erkek çocuk yaşarmış.
-Adı ne olsun bu çocuğun?
-Ali.
-Ali kaç yaşında olsun? Ali’nin saçları nasıl olsun? Ali’nin üzerinde hangi kıyafetler olsun? Gibi karakterin fiziksel görüntüsünü ve hatta karakterini çocuklarla beraber belirleye bilirsiniz.
Sonra Ali nereye gitsin? Gideceği yere nasıl gitsin? Vb. sorularla olaya giriş yapabiliriz. Hatta Ali’nin arakadaşı olsun mu? Diye sorarak karakter eklemesini yaptıra biliriz.

Burada çok soru soruyor gibi görünebiliriz anacak bu sorular çocukları yönlendirmek amacı ile yapıldığı için eğlenceli olmaktadır.

Sonrasına Ali’nin başına bir olay gelmeli. Mesela ormanda bir şey görsün. Hemen sorularımıza başlıyoruz. Ali ne görmüş olabilir? Cevaplar alındıkça gelen cevaplar üzerinden sorular sorabiliriz.
Peki şimdi Ali ne yapmalı?

Burada önemli nokta şu, çocuklar genellikle Ali karakteri ile kendini özleştiriyor ve Ali’yi tarif ederken kendisinden bir şeyler ortaya koyuyor. Bu unutulmama gereken bir konu ki böylelikle çocuğunuzu tanımanız açısından harika bir etkinlikte olacaktır.

Olaylar üzerinde çocuğunuzla konuşabilirsiniz. Sen olsan ne yapardın? Gelen cevaplara göre alternatif üretmesi sağlanabilir. Başka neler olabilir gibi.

Burada sizler çocuklar için rehber pozisyonunda kalın. Sadece sorularla onları yönlendirin.
Olayın sonucunuda ayna şekilde bağlamasını sağlayın. Neden bu şekilde bitirdin?
Başka şekillerde olabilir miydi?

Şeklinde sorularla olayı sonuca  bağlayabilirsiniz.
Şimdi ne mi yapmış olduk.

Öncelikle bir masal üretmiş olduk.

Yaratıcılık özelliğini,

 Düşünme becerilerini,

Alternatifler düşünme,

Eleştirel düşünme becerisini,

Karar verme ve özgüven becerisini

Geliştirmiş olduk.

Aslında en önemlisi, çocuğumuzla nitelikli vakit geçişmiş ve birlikte eğlenmiş olduk.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder