Çocuklar meraklı olur bilirsiniz. Peki bu meraklarını
bilimsel çalışmalar ile desteklesek nasıl olur? Çocuklarınızla evde
yapabileceğiniz basit billimsey deneyler. Öyle basıt deyip geçmeyin ama hepsi
bir bilimsel temeli çocuklara anlatmanın en iyi yollarından birisi.
Gelelim deneylerimize;
HAVUÇ DENEYİ
Araç ve gereçler:Havuç, geniş bir tabak, su, çakıl taşları
Uygulama:Havuç, geniş bir bölümünden enine kesilir.geniş bir
tabağa yaprakları yukarı gelecek şekilde yerleştirilir.Kabın içine su,
havuçları tutması için de çakıl taşları konulur.Yaprakların çıkması ve büyümesi
izlenir.
BİTKİ YETİŞTİRME DENEYİ
Bahçenin bir bölümü bitki yetiştirmek için
ayrılabilir.çeşitli çiçekler ve sebzeler yetiştirilebilir.Sebze yetiştirmek
için sebze fidelerinden yararlanılabilir.Maydanoz, yeşil soğan, domates, biber,
patlıcan olabilir.
CANLILAR HAVASIZ ORTAMDA YAŞAYAMAZLAR
Araç ve gereçler: Düz tabak, cam fanus, canlı kelebek
Uygulama:Kelebeği düz tabağın üzerine koyunuz.Fanusu üzerine
kapatınız.Bir kaç gün sonra kelebeğin yaşayıp yaşamadığını gözlemleyiniz.
BİTKİLER SUSUZ YAŞAYAMAZ
Araç ve gereçler:iki büyük bardak, su, sıvı yağ, aynı tür
iki adet çiçek
Uygulama:Birinci bardağa su ve üzerine biraz sıvı yağ
koyunuz.İçine yeşil bitkilerden birini koyunuz.İkinci bardağa yalnız sıvıyağ
koyunuz ve içine aynı tür diğer bitkiyi bırakınız.Bardakları güneş alan bir
yere koyup gözlemleyiniz.Yağ olan bardaktaki bitki kurur.Diğer bitki ise
kurumaz.
BUHARLAŞAN SU NEREYE GİTTİ?
Araç-Gereçler:Balon,Pet Şişe,Leğen,Kaynama derecesinde
su,soğuk su.
Uygulamaı: Deney için önce bir adet balon, bir adet küçük
boy pet şişe, bir leğen ve kaynama derecesinde sıcak su gereklidir. Pet şişe
içine soğuk su doldurulup balonla ağzı kapatılır ve leğenin içine
yerleştirilir. Leğene kaynamış su doldurulur ve pet şişenin içinde durması
sağlanır. Bir süre beklenir ve bekledikçe balonun şişenin içinde suyun
buharlaşarak balonu şişirmesi gözlenir. Bu olayın nedenleri hakkında çocuklara
sorular yöneltilir. Bu cevaplar doğrultusunda balonun neden ve nasıl şiştiği
anlatılır.
MAKARNALARI SOLUCANA ÇEVİRELİM Mİ?
Bu deneyle çocukları hayrete düşürebilirsiniz.Solucan
kılığına girmiş makarnalar su içinde dans ettikçe eminiz herkes şaşıracak...
Araç-Gereç:-Pişmiş çubuk makarna
-Derin bir kase
-1 bardak sirke
-1 bardak su
-Gıda boyası (isteğe bağlı)
-2 yemek kaşık kabartma tozu
Pişmiş makarnayı solucan büyüklüğünde olmak üzere küçük
parçalara ayırın. Büyük bir kapta sirke ve suyu karıştırın. Daha sonra bu
karışıma isteğinize bağlı olarak gıda boyası ekleyerek karıştırın. Yavaşça kabartma
tozunu sonrada makarnaları ilave edin.
Makarnalar bir anda hayata dönüyorlar ! Sahte solucanlarınız
ileri ve geri yüzüp su yüzeyine çıkacaklar.
Sirke ve kabartma tozu karışınca küçük gaz baloncukları
oluştururlar.Bu baloncuklar solucanlara yapışarak onları yüzeye
çıkarırlar.Sonra solucanlar dibe çöküp başka baloncukların kendilerine
yapışmasını beklerler.
HAVADAKİ BASINÇ DENEYİ
Deneyin amacı:Havada basınç var mı?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Bir bardak ve kağıt
Deneyin uygulandığı yaş gurubu:5-6
Deneyin yapılışı:Bardağı tamamen su ile doldururuz.Daha
sonra ağzını bir kağıtla kapatarak ters çeviririz.
Deneyin sonucu:Bardaktaki su dökülmez ;çünkü havadaki basınç
belli bir kuvvette alttan basınç yapar.
HAVANIN VARLIĞI DENEYİ
Deneyin amacı:Hava var mı?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Bir adet bardak ve kağıt.
Deneyin yapılışı:Elimize boş bir bardak alalım.Kağıdı iyice
buruşturarak bardağın içine sıkıştıralım.İçi su dolu bir kaba bardağın ağzı
aşağı gelecek şekilde daldıralım.Biraz bekledikten sonra aynı şekilde bardağı
çıkaralım.
Deneyin sonucu: Su ile kağıt arasında kalan hava suyun
kağıda ulaşıp ıslatmasını engelledi.
YÜZEN YUMURTA DENEYİ
Deneyin amacı:Tuzlu suyun yoğunluğu
Deneyde kullanılan araç gereçler:Büyük bir cam bardak,su
tükenmez kalem,taze yumurta,tuz,tatlı kaşığı.
Deneyin uygulandığı yaş gurubu:5-6
Deneyin yapılışı: Su dolu bir kabın içine yumurtayı yavaşça
bırakın yumurta dibe çökecektir;çünkü yumurta daha yoğundur.Daha sonra suya on
tatlı kaşığı tuz konur ve yumurta tekrar suya bırakılır.Bu sefer yumurtanın
yüzdüğünü göreceksiniz.
Deneyin sonucu:Tuzlu suyun yoğunluğu çoktur.
KÖKLENEN PATATES DENEYİ
Araç ve gereçler: Patates, kavonoz, su
Deneyin yapılışı:Filizlenmiş bir patates dibinde su olan bir
kavanoza yerleştirilir.Kavanoz aydınlık bir köşeye konur.Patatesten çıkan
köklerin aşağıya doğru, yaprakların da yukarıya doğru filizlenip büyümesi
izlenir.
BUHARLAŞMA DENEYİ
Deneyin amacı:Buharlaşmanın nasıl gerçekleştiği
Deneyde kullanılan araç gereçler: Bu kabı
Deneyin yapılışı: İçinde su dolu kabı güneşe bırakınız
.Birkaç saat sonra suyun ne olduğu çocuklarla incelenir.
Deneyin sonucu: Bu,güneş tarafından ısıtılır.Isınan su
buharlaşır ve havaya karışır.
TOPRAKTA HAVA DENEYİ
Deneyin amacı:Topraktaki hava var mı?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Kavanoz,toprak
Deneyin yapılışı:Bir kavanoza yarısına kadar toprak
koyulur.Toprağın üzerine de su koyulur.
Deneyin sonucu:Toprak yüzeyinde küçük hava kabarcıklarının
oluştuğunu ve bunlardan bir kısmının su içinde yükseldiği görülür.
MUM DENEYİ
Deneyin amacı:Havadaki oksijen yanmayı sağlar mı?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Mum ,cam bardak
Deneyin yapılışı:Bir mumu alıp yakarız ve üzerini bardakla
kapatırız.Mum bir süre sonra söner.
Deneyin sonucu:Havasız yerde yanma olmaz.Oksijen yanmayı
sağlar.
YAĞMURUN YAĞMASI DENEYİ
Deneyin amacı:Yağmur nasıl oluşur?
Deneyde kullanılan araç gereçler: Su,çaydanlık
Deneyin yapılışı:İçine bir miktar su konulan çaydanlık ocağa
konur.Kaynadıktan sonra ,çaydanlığın ağzından buhar çıkmaya başlar.B u sırada
kapağı hafifçe havaya kaldırılır ve buharın kapağa çarpması sağlanır.
Deneyin sonucu:Kapağa çarpan su taneciklerine dönüşür ve
tekrar çaydanlığa dökülür.
ELEKRİKLENME DENEYİ
Deneyin amacı:Elektriklenme nasıl oluşur?
Deneyde kullanılan araç gereçler, Lastik çubuk,yünlü
kumaş,kağıt parçaları.
Deneyin yapılışı:Kağıt parçalarını masanın üzerine
dökeriz.Daha sonra plastik çubuğu kağıtlara dokundururuz.Birde plastik çubuğu
yünlü kumaşa sürtüp ardından kağıtlara dokundururuz.Ve çocukların farkı anlamalarını
sağlarız.
Deneyin sonucu:Elektrikle yüklenen kağıt parçalarını çektiği
görülür.
ERİME- DONMA DENEYİ
Deneyin amacı:Erime ve donma nasıl meydana gelir?
Deneyde kullanılan araç gereçler:İspirto ocağı,buz ve kap
Deneyin yapılışı:Buzlar kaba konularak ispirto ocağında
ısıtılır.Daha sonra eriyen su tekrar bir kaba konulup buzluğa yerleştirilir ve
donması sağlanır.
Deneyin sonucu:Erime ve donma suyun ha değişimidir.
ELEKTRİKLENME
Deneyin amacı:Elektrik boşalması nasıl gerçekleşir?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Yünlü kazak,tarak
Deneyin yapılışı:Bulunduğumuz ortamı karatalım.Daha sonra
Bir arkadaşımızın yünlü kazağını çıkarmasını gözleyiniz.Aynı şekilde bir
arkadaşımızın saçını taramasını gözlemleyiniz.
Deneyin sonucu:Her iki durumda da kıvılcım görülür ve
çıtırtı sesi duyulur.
RENKLİ ÇİÇEK DENEYİ
Deneyin amacı:Renkli çiçek nasıl oluşur?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Beyaz karanfil,kırmızı ve
mavi mürekkep
Deneyin yapılışı:Çiçeğin sapını boylamasına ikiye kesin.Bir
tarafını mavi ,diğer tarafını kırmızı mürekkepli kaba koyun ve gözleyin.
Deneyin sonucu:Ertesi gün çiçeğin bir tarafının mavi bir
tarafının kırmızı olduğunu göreceksiniz.
DEPREM DENEYİ
Deneyin amacı: Deprem nasıl meydana gelir?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Kibrit kutuları,karton
Deneyin yapılışı:Kartonun üzerine kibrit kutuları dizilir ve
aniden karton alttan çekilir.
Deneyin sonucu:Kibrit kutularının devrildiği görülür.
GECE- GÜNDÜZ DENEYİ
Deneyin amacı:Gece-gündüz nasıl oluşur?
Deneyde kullanılan araç gereçler:El feneri,dünya maketi
Deneyin yapılışı:Feneri yakarak bir noktaya işaret koyun ve
dünyayı aydınlatın.Bir tarafından da dünyayı döndürün.Olayın çocuklar
tarafından gözlenmesini sağlayın.
Deneyin sonucu:Böylece işaretli bölgenin bir aydınlık bir
karanlık olması sağlanır.
YANARDAĞ DENEYİ
Deneyin amacı:Yanardağ nasıl oluşur?
Deneyde kullanılan araç gereçler:
Soda,bulaşık deterjanı,üç yemek kaşığı dolusu
sirke,pamuk,kap,ince taneli toprak.
Deneyin yapılışı:Kaba bir çay kaşığı kadar soda koyun.Kabın
1/3’ni sıcak suyla doldurun ve karışımı iyice çalkalayın.Kum yada toprakla bir
yanardağ oluşturun.Toprağın iç kısmına kabı yerleştirin ve içine sirkeyi dökün.
Deneyin sonucu: Oluşan karışım yanardağ gibi püskürür.
ÇÜRÜYEN DİŞ DENEYİ
Deneyin amacı:Fırçalanmayan, kirli kalan dişlerin çürümesi
Araç gereçler:Beyaz lego, ekmek kırıntıları, su, kavanoz
Deneyin yapılışı:Kavanoza su doldurulu.İçine ekmek
kırıntıları koyulur.Daha sonar beyaz bir lego bu kavonozun içine konulur.Deney
her gün gözlemlenir.Gün geçtikçe beyaz legonun üstünün küflendiği görülür.
GÖK GÜRÜLTÜSÜ DENEYİ
Deneyin amacı:Gök gürültüsünün oluşumunu görmek
Deneyde kullanılan araç gereçler:Kese kağıdı
Deneyin yapılışı:Kese kağıdı iyice şişirilir ,ağzı sıkıca
tutulur.Daha sonra kese kağıdına hızla vurulur.
Deneyin sonucu:Kese kağıdı gürültü ile patlayacaktır.
ŞİMŞEK DENEYİ
Deneyin amacı:Şimşek nasıl oluşur.
Deneyde kullanılan araç gereçler:İki adet balon
Deneyin yapılışı:İki balonda ilk önce şişirilir.karanlık bir
odada ayrı ayrı balonlar halıya sürtülür ve daha sonra iki balon da birbirine
yaklaştırılır.
Deneyin sonucu:Bulut kümelerinin aralarındaki sürtüşmeden
doğan elektrik akımı şimşek olarak ortaya çıkar.
FASÜLYE ÇİMLENMESİ DENEYİ
Deneyin amacı:Çimlenme nasıl meydana gelir?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Kap,pamuk,fasulye,su
Deneyin uygulandığı yaş gurubu:5-6
Deneyin yapılışı:Bir kaba pamuk tabakası
yerleştirilir.üzerine fasulyeler konulur.Daha sonra ince bir tabaka pamuk
yerleştirilir. Ve sulanır.
Deneyin sonucu:İki hafta sonra çimlendiğini göreceksiniz.
EROZYON DENEYİ
Deneyin amacı:Erozyon nasıl gerçekleşir?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Toprak,saç kurutma makinesi
Deneyin yapılışı:Toprağı tepe şeklinde yığın.Saç kurutma
makinesiyle rüzgar etkisi yapın ve gözleyin.
Deneyin sonucu:Rüzgar etkisiyle toprak kayması olacaktır.
BALIKLARIN YÜZMESİ DENEYİ
Deneyin amacı:Balıklar nasıl yüzer?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Naylon torba,su,leğen
Deneyin yapılışı:Birinci naylon torbaya bir bardak su
koyulur ve hava kalmadan sıkıca bağlanır.İkinci torbada aynı şekilde yapılır
ama ona hava üflenir.Ve su dolu leğene bırakılır.Hava olan torba yüzer.
Deneyin sonucu:Balıkların yüzme keselerinin içinde hava
vardır.Böylece kolay yüzerler.
GÖKKUŞAĞI DENEYİ
Deneyin amacı:Gökkuşağı nasıl oluşur?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Ayna,su,güneş
Deneyin yapılışı:Ayna ilk önce ıslatılır.Daha sonra güneşin
yansıması ile ayna duvara yansıtılır.
Deneyin sonucu Duvara gökkuşağı yansıması gerçekleşir.
İŞİTME DENEYİ
Deneyin amacı:İşitmenin gerçekleşmesi ve neye ait olduğunun
tanımlatılmasını sağlamak.
Deneyde kullanılan araç gereçler:Farklı ses araçları
Deneyin yapılışı:Çeşitli sesler çıkartılır.
Deneyin sonucu:Çıkan sesin neye ait olduğunu bulması
sağlanır.
İSKELET DENEYİ
Deneyin amacı:İskeletin görevinedir?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Makas,silgi,kağıt,yumuşak
tel.
Deneyin yapılışı:Kağıt insan şeklinde kesilir.Ayakta
tutulmaya çalışılır.Durmadığı görülür.Daha sonra kağıda iskelet gibi yumuşak
telle şekil verilir.
Deneyin sonucu:İskeletin insan vücudunu ayakta tutuğu
kanısına varılır.
ÇİM ADAM
Deneyin amacı:Çim olayının gözlenmesi.
Deneyde kullanılan araç gereçler:Bayan çorabı,talaş,çim tohumu.
Deneyin yapılışı:Bayan çorabına ilk önce çim tohumu
konur.daha sonra talaşla kapatılır ve dikilir.Yüzey kısmına insan şekli
verilir(düğmelerle).
Deneyin sonucu:İki hafta içinde çim adamın kafasında çimler
çıkar
CANLANAN MAYA
Bir kabın içine 4 çay kaşığı maya,dört yemek kaşığı ılık su
ve iki çay kaşığı şeker koyarak akıcı bir karışım hazırlayalım.Karışımı bir
şişeye doldurup ağzına da bir balon geçirelim.Şişeyi güneş gören bir pencere
önüne,kaloriferin yanına veya ılık su dolu bir kabın içine koyup bekletelim.Bir
süre şişenin içindeki karışımın büyüdüğünü,balonun ise şiştiğini göreceğiz.
(Hazırladığımız karışımla birliktemayanın içindeki
bakteriler hızla şişmeye başlar ve balonu şişirir)
PATATES DENEYİ
Öğretmen öğrencilere “Çocuklar ellerimizi neden yıkarız?”
sorusunu yöneltir, çocukların cevaplarını alır. “Şimdi bir deney yapacağız. Bu
deneyle ellerimizi neden yıkamamız gerektiğini daha iyi anlayacağız.” denilerek
“Patateste bıraktığımız izler” konulu deney yapılır. İki patates alınıp
yıkanarak kabukları soyulur. Patateslerden biri kirli ellerle tutulup kavanoza
konulur. Sonra eller sabunla yıkanır ve temiz ellerle diğer patatese dokunulur,
o da bir kavanoza konulur. Kavanozlara etiket yapıştırılır. Kavanozların ağzı
kapatılarak, loş ve sıcak bir yere konulur. Bir kaç gün sonra kavanoz kapakları
açılarak patatesler incelenir. İki patates arasındaki farklar konuşulur.
HAYVANLARIN YUVALARI
“Çocuklar, insanların olduğu gibi hayvanların da evleri,
yuvaları vardır.” denilerek hayvanların ve yuvalarının olduğu resimler
incelenir. Bahçeye çıkılır. Çocuklardan çeşitli uzunlukta ince dal parçaları
toplamaları istenir. Toplanılan dal parçaları sınıfa getirilir. Dal parçaları
daire şeklinde üst üste konularak kuş yuvası oluşturulur. Fen ve matematik
köşesinde hayvanlara ait yuvaların olduğu resimlerin yanında sergilenir.
RENK BULMACA
Çocuklar faaliyet masalarına alınır. Çalışılacak alana
gazete kâğıtları serilir. Çocuklara buz kalıpları ve damlalıklar dağıtılır. Her
çocuğun buz kalıbına toz boyaları sulandırarak hazırlanan kırmızı, mavi ve sarı
renkteki karışımlardan bir parça konulur. Çocuklardan bu karışımları ve
damlalıkları kullanarak buz kalıbının boş olan gözünde yeni renkler elde
etmeleri istenir. (Örneğin kırmızı ile mavi rengi karıştırarak mor renk elde
etmek ya da mor içine sarı renk damlatarak oluşan rengi tanımlamak.) Çocukların
mümkün olduğunca çok rengi karıştırıp yeni renkler elde etmelerine yardımcı
olunur. Beyaz ve siyah boya kullanarak bir rengin açık ve koyu tonlarını elde
etmeye dikkat çekilerek bu yönde deneme yapmaları için yönlendirmeler yapılır.
LİMON DENEYİ
Limon suyunun yiyecekleri koruduğunu göstermek için şöyle
bir deney yapılır.
Elma bıçakla ikiye kesilir. Parçalardan birine limon suyu
sürülür. Elma parçaları iki ayrı tabağa konularak 1 saat kadar beklenir.
Limon sürülmüş elmanın daha taze kaldığı, diğerinin
karardığı gözlemlenir. (Doğrudan havayla karşı karşıya kalan meyve ve
sebzelerin yüzeyindeki enzimler; havanın etkisiyle taze dokuyu tahrip eder.
Limon suyu bozulmayı yavaşlatır. Limonlu meyve ve sebzeler tazeliklerini daha
uzun süre korur.)
SABUN VE TEMİZLEME
Süt üzerine biraz mürekkep akıtılır.daha sonra sütün renginin
değiştiği çocuklara gösterilir.mürekkepli sütün içine bir kaç damla sıvı
bulaşık deterjanı damlatıldıktan sonra tekrar çocuklara gösterilir.bu sefer
deterjanın mürekkebi dağıttığı gözlenir.
ZIPLAYAN PARA
Uzun boyunlu bir şişeyi derin bir kaba koyun.şişenin ağzını
ıslatın ve üzerine madeni bir para yerleştirin.sonrada kaba sıcak su koyun ve
gözleyin.
sonuç: sıcak su şişenin içindeki havayı ısıtır.hava genleşir
ve parayı yukarı doğru iter.
TAT ALMA DENEYİ
Deneyin amacı:Yiyecekleri yalnız tadarak tanıma
,ekşi-tuzlu-tatlı-acı kavramlarını ayırt etmelerini sağlama.
Deneyde kullanılan araç gereçler:Tuz,şeker,limon,biber
Deneyin yapılışı:Çocuğun gözleri bağlanır ve tek tek
tattırılır.
Deneyin sonucu:Yiyecekleri ayırt etmeleri sağlanır.
DOKUNMA DENEYİ
Deneyin amacı: Sert ve yumuşak maddeleri tanımlayabilme.
Deneyde kullanılan araç gereçler: Pamuk,taş
Deneyin yapılışı:Çocuğun gözleri bağlanır ve pamuğa ve taşa
dokunması sağlanır.
Deneyin sonucu:Yumuşak olanın pamuk sert olanın taş olduğu
sonucuna varılır.
HAVA DENEYİ
Deneyin amacı:Hava gerekli mi?
Deneyde kullanılan araç gereçler:Çiçek ve kavanoz
Deneyin yapılışı:Çiçeğin üzeri kavanozla kapatılır ve
gözlenmeye başlanır.
Deneyin sonucu:Bir süre sonra havasız kalan çiçek solar.
KAĞITTAN ÇIKAN SESLER
Amaç :Kağıdın farklı uygulamalarla farklı sesler çıkardığını
göstermek
Araç ve gereçler :Kağıt , makas
Deneyin yapılışı
1.Bir tabaka kağıt alın, kağıdı yırtın nasıl ses çıkardı ?
2.Kağıdı üfleyin,nasıl ses çıkardı ?
3.Kağıdı elinizle ovuşturun,nasıl ses çkardı ?
4.Kağıdı makasla kesin,nasıl ses çıkardı ?
TİTREŞİM DENEYİ
Amaç :Titreşimin havada ve suda yayılmasını görmek
Araç ve gereçler :Çukur bir tabak , 30 cm'lik mika cetvel
Deneyin yapılışı
1.Tabağı su ile ağzına kadar doldurun
2.Cetvelin bir ucunu masaya koyup, bir elinizle bastırın
3.Tabağı cetvelin boşta kalan ucuna yakın bir yere koyun
4.Diğer elinizle cetvelin boşta kalan ucuna iyice gererek
serbest bırakın ve titreşimini sağlayın
MEGAFON DENEYİ
Amaç : Megafonun sesi topladığını gösterme
Araç ve gereçler : Karton,makas,yapıştırıcı
Deneyin yapılışı
1.Kartonu huni şekline getirin.
2.Huninin dar tarafından konuşun,bir arkadaşınız dinlesin.
3.Bu defada geniş tarafından konuşun,arkadaşınız dinlesin
4.Aynı uygulamayı arkadaşınız yapsın siz dinleyin.Duymanızda
farklılıklar oluyor mu ?
SES DENEYİ
Amaç :İnce ve kalın sesler hakkında bilgi vermek
Araç ve gereçler :Çubuk,lastik bant,birbirinin aynı sekiz
şişe
Deneyin yapılışı
1.Sekiz şişeyi yanyana aralıklı koyun.
2.Şişelerin içine gittikçe artan su koyun.
3.Tahta çubuğun ucuna lastik bant sarın.
4.Çubuğun bant sarılmış ucu ile şişelere sırayla vurun.
Müzikteki gam sesini çıkarmaya çalışın.Eğer çıkmazsa
şişelerdeki su miktarını ayarlayın.
TAŞ İNCELEME
Amaç: Taşların özelliklerini inceleme.
Araç-gereçler :Çeşitli taşlar, büyüteç, terazi, plastik
kutu, karton kutu, bez torba, metal kutu, çekiç.
Bir çevre gezisi dönüşünde öğretmen çocuklardan
taşlar toplamalarını ister. Daha sonra taşlar fen köşesine
konur ve bir büyüteç yardımı ile incelenir. Taşlar büyük,
küçük, yuvarlak, beyaz diye sınıflandırılır. Daha sonra fen
köşesindeki bir terazi yardımı ile taşlar tartılır ve
ağırdan
hafife sıralanır.
Öğretmen çocuklardan taşları plastik bir kutu, karton
bir kutu, bez bir torba ve metal bir kutu içerisine koyarak
sallamalarını ve çıkardıkları sesleri dinlemelerini ister.
Neden farklı sesler çıktığı tartışılır. Daha sonra bez torba
içerisindeki taşlara çekiç ile vurularak parçalanmaları
sağlanır. Torba içerisindeki taşlar masanın üzerine
boşaltılır
ve büyüteç yardımı ile taşlardaki değişimler incelenir
Yağmur ve rüzgarın taşlan aşırdırmas üzerine konuşulur.
MIKNATIS DENEYİ
Amaç: Mıknatısın özelliklerini öğrenme
Araç-gereçler: Mıknatıs, ataç, taş, tahta, alüminyum
kaşık, pirinç yüzük, bakır tel, cam.
Öğretmen, kum havuzuna demir ve demir olmayan
bazı nesneler gömer (ataç, taş, tahta, alüminyum kaşık,
pirinç yüzük, bakır tel ....gibi). Çocuklara bir mıknatıs
verir
ve mıknatıs yardımı ile kum içerisindeki demirden yapılmış
nesneleri aramalarını ve mıknatısın tutmadığı nesneleri
bulmalarını ister. Deneyin sonunda mıknatısın tuttuğu ve
tutmadığı maddeler sınıflandırılır Mıknatısın neden bazı
nesneleri tutarken bazılarını tutmadıkları tartışılır.
RÜZGARIN GÜCÜ
Amaç: Rüzgar gücü ile çeşitli nesneleri hareket ettirme.
Araç-gereçler: Mantar tıpa, kağıt, kus tüyü, yaprak,
kumaş parçası, taş, tahta parçası.
Öğretmen, sınıfa çeşitli ağırlıklarda nesneler getirir.
Örneğin mantar tıpa, kağıt, kuş tüyü, yaprak, kumaş
parçası, taş, tahta parçası gibi. Çalışmaya başlamadan,
çocuklardan nesneleri teker teker ellerine alarak
ağırlıklarını
hissetmelerini sağlar. Daha sonra çocuklardan rüzgar ile
bu nesnelerden hangilerinin ne kadar uzağa gidecekleri
hakkında tahminler yapmalarını ve üfleyerek bu nesneleri
hareket ettirmelerini ister. Deneyin sonunda çocukların
yorumlarını dinler. Çalışmanın sonunda nesneleri ağır ve
hafif olarak sınıflandırmalarını isteyebilir.
GÜNEŞ IŞIĞININ TAT DEĞİŞİMİNE ETKİSİ
Araç ve gereçler:elma, bıçak
Deneyin yapılışı:Bir elmayı iki parçaya ayıralım.Parçalardan
birini güneş ışığı alan bir yere ötekini gölgeye koyalım.Bir iki gün
aralıklarla elmaların tadına bakalım.Işıkta kalan parçanın tadında daha çok
değişme olduğunu anlarız.
AĞIRLIĞIN UYGULADIĞU KUVVET
Amaç:Ağırlığın kollarımıza uyguladığı kuvveti hissedebilmek
Araç ve gereçler:4 adet kitap
Deneyin yapılışı:Bir öğrenci kollarını öne doğru, gergin
olarak uzatsın.Kolunuz yatay durumda olsun.Kitapları üst üste koyarak uzatmış
olduğunuz kolunuzda avcunuzun üstüne yerleştiriniz.Bir sure böylece
bekletiniz.Elinizi aşağıya doğru bastıran bir etkinin varlığını hissedebiliyor
musunuz?Bu etkiye karşı koymak için kol kaslarınızın gerildiğini, kollarınızın
yorulduğunu hissedebiliyor musunuz?
Kitaplar ağırlıklardan dolayı kollara bir kuvvet
uygular.sanki kollarınız aşağıdan bir kuvvet çekiyormuş gibi hissedersiniz.Bu
kuvvet yer çekimi kuvvetidir.
Amaç :Çeşitli nesnelerin suyu emme özelliğini gözlemleme.
Araç-gereçler: Naylon, yün, pamuk vb. gibi kumaş
parçaları.
Öğretmen sınıfa çeşitli dokulardan oluşan kumaş
parçaları getirir ve çocuklara bu kumaşlara dokunarak
hangilerinin suda ıslandığında suyu çekeceğini, hangilerinin
suyu çekmeyeceğini sorar. Bu şekilde çocuklardan
kumaşları sınıflandırmalarını İster. Daha sonra çocuklardan
ellerindeki kumaşlara bardaktan su boşaltarak test
etmelerini
ister. Testin sonucunda çocuklardan "Neden bazı
kumaşlar suyu çekerken bazılarının çekmediği" ile
ilgili
yorumları dinlenir, ayrıca yağmurlu ve karlı günlerde nasıl
giyinmemiz gerektiği konusunda konuşulur.
BİR ARTI HER ZAMAN İKİ ETMEZ
Deney Araç-Gereçleri:Bir sürahi,Ilık ve soğuk su, şeker
Deneyin Yapılışı:Bir sürahinin dışına bant yapıştırın. Bir
bardak ılık suyu bu sürahinin içine boşaltın ve bulunduğu yeri işaretleyin.
İkinci bardağı da ilave edip, suyun ulaştığı yeri yine işaretleyin. Şimdi
sürahiyi boşaltın ve içini iyice kurulayın. Bu sefer 1 bardak su ve bir bardak
şekeri sürahiye boşaltın, karıştırın ve biraz önce işaretlediğiniz yere ulaşıp
ulaşmadığına bakın.
İki bardak su ile bir bardak su ve bir bardak şeker
karışımının aynı seviyeye ulaşmadığını göreceksiniz.
SESİN YOLU
ARAÇ VE GEREÇLER: 1 Litrelik pet şişe, Küçük bir mum, Bir
parça naylon, Lastik bant
Öğretmen çocukların ilgilerini çekerek etrafında
toplanmalarını sağlar. Gerekli malzemeleri önüne koyar. İlk olarak malzemelerin
ne olduğunu gösterir ve isimlerini söyler. "Çocuklar, elimde arkası
kesilmiş bir pet şişe, naylon ve lastik bant var. Sizce bunlarla ne
yapılabilir?" diye sorularak tek tek çocukların fikirleri öğrenilir. Daha
sonra öğretmen naylon parçasını pet şişenin arkasını örtecek şekilde kapatır ve
lastik bandı takarak naylonun iyice gergin olmasını sağlar. Bu işlem
tamamlandıktan sonra “bu haliyle şişe neye benzedi, bundan ne olabilir, acaba
ses çıkarır mı?” gibi sorular yöneltilerek çocukların fikirleri öğrenilmeye
çalışılır. Öğretmen şişenin arkasına vurarak çıkan sesi çocukların
dinlemelerine ve aynı işlemi kendilerinin de yapmalarına rehberlik eder.
Daha sonra öğretmen, “evet çocuklar şişemizden çıkan sesi
dinledik ama; daha burada mumumuz var, çakmağımız var. Sizce bunlarla ne
yapabiliriz?” diye sorarak çocukların fikirlerini öğrenir.Son olarak öğretmen
çakmakla mumu yakar. Şişeyi yaklaşık mumun 2-2,5 cm uzağında tutarak, diğer eliyle
şişenin arkasına vurur. Muma ne olduğu gözlenir.Mumun neden söndüğü hakkında
tartışılır.Şişenin içinde toplanan sesin, bizim şişeye kuvvetle vurmamız
sonucunda yayılarak mumu söndürdüğü açıklanır. Aynı işlemi çocuklarında tekrar
etmelerine rehberlik edilir.
BASINCIN KATILARA ETKİSİ
Deney araç-gereçleri:Tahta ince çubuk , tahtayı kırmak için
kullanılacak bir sopa ve gazete
Bu deneydeki amacımız basıncın etkisini görebilmek . Bir
masanın üzerine ince bir tahta konur masaya oranı yaklaşık aşağıdaki gibidir.
bir başka tahta ile hızla vurulur. Yanlız kırılmayıp sıçrayacağıda göz önüne
alınıp dikkatli olunması gereklidir. Tahtaya vurulunca tahtanın kırılmadığı
görülür.
Daha sonra aynı deney masanın üzerine koyduğumuz tahta
çıtanın üzerine açılmış gazete konularak tekrarlanır. Elimizdeki tahtayla
vurulunca tahyanın kırılmadığı görülür. Çok hafif olan gazete tahtanın
kırılmasını üzerine etkiyen hava basıncı ile engellemiştir.
Patates Pili
Araç ve gereçler: büyük bir patates veya limon ya da limon
suyu 10 cm çelik tel (çivi, kanca, ataş vb.) 10 cm sert bakır tel DC voltmeter
Çelik telin bir ucunu patatesin bir yanına saplayın, patatesin diğer yanına da
bakır teli saplayın. Voltmetrenin negatif ucunu çelik tele, pozitif ucunu da
bakır tele bağlayın. Voltmetre 1/2 Volt elektrik yükü göstermeli. Patates
yerine limon veya küçük bir bardak limon suyu da kullanabilirsiniz. Telleri
birbirlerine yaklaştırarak deneyi tekrarlarsanız voltajın değiştiğini
görebilirsiniz. Oluşan voltaj patates ile çelik ve bakır teller arasındaki
kimyasal etkileşimin bir sonucudur.
IŞIĞIN KIRILMASI
Amaç:Işığın farklı ortamda yayılırken kırıldığını görme
Deneyin yapılışı:Çay bardağı içersine kalemi koyarak su
yokken görüntüsünü inceleyiniz.Sonra başka bir bardağa su koyarak kaleme
bakınız.Kalem nasıl görünüyor?Bardağa su koyarken kalemin duruşu değişmediği
halde görüntüsü değişmiştir.Su içindeki kalemden ışığın havaya çıkarken
kırılması nedeniyle biz kalemi kırılmış gibi görürüz.
AĞIRLIK DENEYİ
Araç ve gereçler:Büyük bir kap, taş ve yaprak, su
Deneyin yapılışı:Kaba ilk once su konur.Ve içine taş
atılır.taşın çöküşü izlenir.Daha sonar suyun içine yaprak atılır.Yaprak çökmez.Çünkü
suyun ağırlığı daha fazladır.
SUYUN NİTELİĞİ
Araç ve gereçler:3 tane kap, sıcak, soğuk ve ılık su
Deneyin yapılışı:3 kap hazırlanır.Bunların birine sıcak,
birine soğuk, birine de ılık su konur.Çocuklar parmaklarını bu kaplara sokarak
gözlem yaparlar.
GÜNEŞİN İNCELENMESİ
Araç ve gereçler:Güneşli hava, cam
Deneyin yapılışı:Güneşli bir havada çocuklara boyanmış
camlar verilir ve güneşe baktırılır.
KATILARDA GENLEŞME NASIL OLUR?
Araç ve gereçler:Konserve kavanozu, sıcak su, leğen
Deneyin yapılışı:ağzı sıkıca kapalı conserve kavanozunun
kapağını sıcak su kabının içine oturtunuz.Bir sure bekleyiniz.Kavanozun
kapağını açmaya çalışınız.Kavanozun kapağı açıldı mı?Evet kavanozun kapağı
kolayca açılır.Çünkü katı bir madde olan metal kapak ısının etkisiyle genleşir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder