DEĞERLER AĞACI |
-Ne olacak bizim bu
çocukların hali (Eğitimin)?
Müdür: Sorma sbs’de Ygs’de dibe vurduk..
Eğitimdeki tek sorun bunlar mı? Şiddet, taciz, kötü
alışkanlıklar ve daha nicesi,
Aman onları boş ver toplantıda sormuyorlar…
Aristo, Eğitimi eğitim öncelikle erdemli, erdem sahibi, ahlaklı, iyi insan
yetiştirme sürecidir.
Diyor ama gençler arasında mahalle kültürü yayılıyor ve
dünya tamamen zevk alınmak için yaratılmış bir yer oluveriyor onlar için…
Bizim çocukluğumuzda böyle miydi, biz akıllı çocuklardık…
aceba,
Kim demiş sokrat bunu yaklaşık 3000 yıl önce söylemiş.
Muhteşem bir kuşak çatışması…, peki nasıl önlenecek?
(Bir önceki neslin değerleri bir sonraki nesle
aktarılarak)
Değerler eğitimi mi? Değerler kime göre neye göre?
Devlet düzetsin bu sosyal bir mesele? Banane..
Devlet kimlerden oluşur?.. insan-toplum-değerler- devlet..
Toplum bozuk ama biz bu bozukluğun neresindeyiz?
Herkes kendine göre düzgünse toplum niye bozuk?
Şoförken yayaya kızıyoruz, yaya iken şoförlere.. (işine
geldiği gibi davranma)
Değerler eğitimi yeni bir şey değil..
Hatta kökenleri Sokrates Aristo dan başlıyor, günümüzde
yunus emre, mevlana’ya kadar.. hatta Osmanlı döneminde medrese tekke ve
zaviyelerde veriliyor..
Peki değerler öğretilir mi ? yada nasıl öğretilir. Sınıfta
dört duvar arasında bu iş mümkün mü ? kesinlikle hayır.
Değerler öncelikle
öğretecek kişide olacak.. nasıl yani
biz değer sizmiyiz..
hayır tüm insanların bir değeri vardır.
inandığı temel değerler çerçevesinde insanlar yaşamlarını
sürdürürler..
bu değerler açısından
iyi kötü , doğru yanlış gibi kararlara varırlar..
ancak bu iş sadece öğreticide bitmiyor, öğrenen de bu işi
öğrenmeye meyilli olmalı
talebe mantığı, talep eden kişi,
şimdi gelelim biz kendimize,
Öncelikle öğrencinin gözünde öğretmen Allemul cihan..
Tüm herşeyi bilen insan..
Tüm doğru ve yanlışları bilen insan.. ve her şeyin doğrusunu
yapan insan. (aceba öylemi , herkes kendine sorsun.)
Peki değerleri nasıl öğretecek öğretmen..
Yaşayarak, değerler eğitiminin püf noktası, eğer
yaşamıyorsanız öğretme şansınız yok..
Öğretmen lisanı hal ile anlatacak değerleri,
Değerleri anlatamıyor olmamız yada aktaramıyor olmamız
yaşamadığımızdan olabilir mi?
Öncelikle değerler eğitimi değer vererek başlar..
Burada kişinin ahlakı işin içine girer.. sosyal ahlak,
kişisel ahlak..
Karısını ve çocuklarını öldüren adam için komşusu iyi bir
adamdı hiçbir kötülüğünü görmedik diyor… sosyal ahlak.
Ama değerler sosyal ve kişisel ahlakın her ikisinde ortak
değilse yaşanamaz.
Yapmacık durur insanda ve diğer insanlar bunu fark eder..
yapmacık bir gülüş alalım lütfen…J
Peki değerlere geçelim.
En büyük değer haktır. Merkezi değer cesarettir. Her şey
onunla başlar. İlk öğretilmesi gereken değer sorumluluktur.
Ve toplumun var olması için en önemli değer hoşgörü…
Yalnız değerler eğitimi sürecinde olumsuz örneklerden
kaçınılmasıdır. Olumsuz olayalar değerleri öldürebilir.
-Kime güveneyim hocam, abim paramı aldı kaçtı.
Değerleri değersizleştirmek insanı değersizleştirmektir.
İnsanın değersizleşmesi sonucu toplumun bozulmasıdır.
Fransız devrimini öğretmenler yaptı ve öğretmenlerin gücü
bir ulusun kaderini değiştirdi.
Ne diyor Atatürk öğretmenler yeni nesil sizlerin eseri
olacaktır.
Evet öyle bizlerde bu esere bakarak ya övünürüz yada
dövünürüz.
Bu toplum nasıl düzelecek, sen düzelir ve etrafındakileri
düzeltirsen toplumda düzelir.
Sınıfta öğrencilere en çok kullandığımız kelimeleri
değiştirerek başlasak değerler eğitimine
Mesela; yapın değil yapalım desek (birlik beraberlik)
Sus değil dinleyelim desek,
Otur değil yerine geçer misin,
Yapma yerine yaptığın şey beni rahatsız ediyor desek.
Konuşma demek yerine beni dinler misin desek…
Değişmeye kelimelerden başlasak..
Değerler bir bütündür. Hiç birini bir birinden ayrılamaz.
Nasıl davranılmasını istiyorsan öncelikle sen öyle davran…
Son olarak ders kitaplarında değil yaşamın tam içinde bir
eğitimdir değerler eğitimi ve ancak değerli insanlar bu değerleri yaşayarak,
değer verdiklerine öğretebilirler.
Hepinize teşekkürler..