3 Ağustos 2015 Pazartesi

YARATICILIK NASIL GELİŞİR.

Yaratıcılık
Yaratıcılık Nasıl Geliştirilir?
“Yeni düşüncelere sahip olan kişi, bu
düşünceleri başarıya ulaşıncaya kadar
acayip ve tuhaf bir kişidir.”
( Mark Twain)
Yaratıcılığı geliştirmek doğumdan itibaren olması gereken bir süreçtir. Çocuk
doğduktan sonra çevre ile uyumunu sağlamak ailenin görevidir. Çocuğa oyunlar ve

etkinlikler seçerken, çocuğun duyularına, yaş ve gelişim düzeyine uygun
yapılandırılmış oyuncaklar ve etkinlikler yerine, kendi kendine yapıp bozarak, yeni
ürünler yaratabileceği nitelikte oyuncaklar ve etkinlikler seçilmelidir.
Çocuklardaki yaratıcılığı geliştirmek için ailelerin çocuklarına bir hayat keşfine
çıkmışlar gibi davranmaları ve hayallerini gerçekleştirmek için onlara yol göstermeleri
ve desteklemeleri gerekir.
Çocuklara kendi bakış açıları ile öğrenmelerine fırsat tanıyın. Kendi yapabilirliklerini
ve potansiyellerini görmeleri, keşfetmeleri ve hayatlarında neyi çok yapmak istedikleri
konusunda olanaklar sağlayın.
Çocuklara bir konuyu veya olayı değerlendirirken farklı bakış açılarının olduğunu,
bazı konularda doğru veya yanlışı aramamak gerektiğini gösterin. Örn; zengin
ülkelerde yaşayan insanlar yoksul ülkelerde yaşayan insanlardan daha mı mutlu? Bu
cevabı belli olmayan bir soru ve çocuğunuza bunu söylemekten çekinmeyin. Herhangi
bir konuda bilmediğinizi söylemek veya farklı bakış açısını gösteren cevaplar vermek
çocukları daha çok araştırmaya ve sorgulamaya itebilir.
Yaratıcılık ve risk alma birlikte yol alır. Çocuklara; yaşayarak, deneyimleyerek ve
denemeyi göze alarak öğrenmeleri için fırsat tanıyın. Onlara oyunlarda veya
karşılaştıkları durumlarda nasıl planlayarak ilerleyecekleri ile ilgili destek olun.
Sürekli onlar için planlanmış ve organize edilmiş durumlardan kaçınıp doğal süreçlere
izin vermeye çalışın.
Hayatlarında birçok alanda kendileri gibi olabilmeleri ve davranmaları için fırsat
verin. Kuralları her zaman önlerine çıkarmayıp yeri geldiğinde onların da kendi
kurallarını koymayı sağlayın. Çocuklar her zaman var olan çok sınırlı bir kuralın
içinde olmayı sevmez, belli sınırlar içinde özgür olduklarını hissedip kendileri de kural
koyabilmeyi bilmek isterler ve kendi seçimlerine göre hareket etmek isterler.
Çocuklar yaratıcı bir şey sergiledikleri zaman bunu kendi alacakları haz ve
memnuniyet için yapmaları gerekiyor. Eğer çocuğu bir yaratıcılığından dolayı
ödüllendirmek gerekiyorsa kişisel olarak o çocuğa bunun ne anlama geldiğini fark
ettirmek gerekiyor. Bundan aldığı zevki fark ettirmek gerekiyor ki yaratıcılığından
vazgeçmesin.
’Bir çocuk ‘bitmemiş’ veya ‘olmamış’ bir insan değildir, kendi yaş ve gelişim
özelliklerini taşıyan tam bir insandır.’’
(Wayne Dyer)

KAYNAK: http://idenmaker.blogspot.com.tr/2009/08/manieren-om-je-kinderen-tot.html
ÜSTÜNDAĞ, Tülay - YARATICILIĞA YOLCULUK - PEGEM Akademi Yayınları

ORHON, Günseli - YARATICILIK, Nörofizyolojik, Felsefi ve Eğitsel Temeller - PEGEM Akademi Yayınları