Yaratıcılık Nasıl Geliştirilir?
“Yeni düşüncelere sahip olan kişi, bu
düşünceleri başarıya ulaşıncaya kadar
acayip ve tuhaf bir kişidir.”
( Mark Twain)
Yaratıcılığı geliştirmek doğumdan itibaren
olması gereken bir süreçtir. Çocuk
doğduktan sonra çevre ile uyumunu sağlamak ailenin görevidir.
Çocuğa oyunlar ve
etkinlikler seçerken, çocuğun duyularına, yaş ve gelişim düzeyine
uygun
yapılandırılmış oyuncaklar ve etkinlikler yerine, kendi kendine
yapıp bozarak, yeni
ürünler
yaratabileceği nitelikte oyuncaklar ve etkinlikler seçilmelidir.
Çocuklardaki yaratıcılığı geliştirmek için ailelerin çocuklarına
bir hayat keşfine
çıkmışlar gibi davranmaları ve hayallerini gerçekleştirmek için
onlara yol göstermeleri
ve desteklemeleri gerekir.
Çocuklara kendi bakış açıları ile öğrenmelerine
fırsat tanıyın. Kendi yapabilirliklerini
ve potansiyellerini görmeleri, keşfetmeleri ve hayatlarında neyi
çok yapmak istedikleri
konusunda olanaklar sağlayın.
Çocuklara bir konuyu veya olayı değerlendirirken
farklı bakış açılarının olduğunu,
bazı konularda doğru veya yanlışı aramamak gerektiğini gösterin.
Örn; zengin
ülkelerde yaşayan insanlar yoksul ülkelerde yaşayan insanlardan
daha mı mutlu? Bu
cevabı belli olmayan bir soru ve çocuğunuza bunu söylemekten
çekinmeyin. Herhangi
bir konuda bilmediğinizi söylemek veya farklı bakış açısını
gösteren cevaplar vermek
çocukları daha çok araştırmaya ve sorgulamaya itebilir.
Yaratıcılık ve risk alma birlikte yol alır.
Çocuklara; yaşayarak, deneyimleyerek ve
denemeyi göze alarak öğrenmeleri için fırsat tanıyın. Onlara
oyunlarda veya
karşılaştıkları durumlarda nasıl planlayarak ilerleyecekleri ile
ilgili destek olun.
Sürekli onlar için planlanmış ve organize edilmiş durumlardan
kaçınıp doğal süreçlere
izin vermeye çalışın.
Hayatlarında birçok alanda kendileri gibi
olabilmeleri ve davranmaları için fırsat
verin. Kuralları her zaman önlerine çıkarmayıp yeri geldiğinde
onların da kendi
kurallarını koymayı sağlayın. Çocuklar her zaman var olan çok
sınırlı bir kuralın
içinde olmayı sevmez, belli sınırlar içinde özgür olduklarını
hissedip kendileri de kural
koyabilmeyi bilmek isterler ve kendi seçimlerine göre hareket
etmek isterler.
Çocuklar yaratıcı bir şey sergiledikleri zaman
bunu kendi alacakları haz ve
memnuniyet için yapmaları gerekiyor. Eğer çocuğu bir
yaratıcılığından dolayı
ödüllendirmek gerekiyorsa kişisel olarak o çocuğa bunun ne anlama
geldiğini fark
ettirmek gerekiyor. Bundan aldığı zevki fark ettirmek gerekiyor ki
yaratıcılığından
vazgeçmesin.
‘’Bir çocuk ‘bitmemiş’ veya ‘olmamış’ bir insan değildir, kendi
yaş ve gelişim
özelliklerini taşıyan tam bir insandır.’’
(Wayne Dyer)
KAYNAK: http://idenmaker.blogspot.com.tr/2009/08/manieren-om-je-kinderen-tot.html
ÜSTÜNDAĞ, Tülay
- YARATICILIĞA YOLCULUK - PEGEM Akademi Yayınları
ORHON, Günseli - YARATICILIK, Nörofizyolojik,
Felsefi ve Eğitsel Temeller - PEGEM Akademi Yayınları