Dramanın faydasını
bilmeyen yoktur. Özellikle çocuklar için hem oyun, hem fiziksel aktivite,hemde
eğlence anlamı taşımaktadır.
Evinizde çocuklarınızla
sizlerde yaratıcı drama etkinliklerini sizlerde rahatlıkla yapabilirsiniz.
Öncelikle kısa bir
yaratıcı dramanın faydalarını yazmak istiyorum.
YARATICI DRAMANIN
FAYDALARI
Demokratik tutum ve
davranış geliştirme
Estetik bir yaşam biçimi
oluşturabilme
Grupla birlikte hareket
edebilme yetisi kazandırma
Neden-sonuç ilişkisi
kurabilme
Yaratıcılığın ve hayal
gücü gelişiminin önüne açma
Sorgulama ve ifade
edebilme olanağı sağlamaya çalışması
gibi kazanımları bir
çırpıda yazabiliriz. Yinerol oynama ve doğaçlama becerilerine paralel
olarak gelişen bireyin kendiliğindenliğinin artması, “duygudaşlık” ve “sempati”
kavramları üzerinde bireyi düşündürmesi diğer önemli kazanımlardır diyebiliriz.
Bu tip kazanımlar dramayı disiplin/ders ya da yöntem olarak ele aldığımız her
ortamda gerçekleşen kazanımlardır. Daha doğru bir ifadeyle bu kazanımların
gerçekleşmesi için çabalanan yaratıcı drama süreçleridir. Konu ya da kazanımlar
ne olursa olsun, canlandırma aşamasını bilen bir yaratıcı drama lideri/eğitmeni
bu kazanımlara hizmet eden bir süreç yaşatmaktadır, çocuklara veya grubuna. Daha
fazlası için linki tıklayarak yazının tamını okuyabilirsiniz. ( http://www.egitimpedia.com/egitim-2/yaratici-dramanin-kazanimlari)
Not: Etkinlikler Çeşitli
internet sitelerinden alıntıdır. Örnek olması açısından verilmiştir.
Etkinlikleri sizlerde
istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz, ve internetten daha fazla etkinlikler
bulabilirsiniz.
Etkinlik uygulanak alan,
önceden güvenlik amacı ile çocuklara için düzenlenmesi gerekebilir.
Unutmayın
Çocuklara en güzel hediye onlarla birlikte zaman geçirmektir.
YARATICI
DRAMA ETKİNLİKLERİ
Etkinliğin Adı: KURTAMA OPERASYONU
Çocuklardan önce iki tanesi sayışmaca ile seçilir. Seçilen çocuklar köpek balığının akşam yemeği olurlar. Bir köşeye masa koyulur ve seçilen çocuklar masanın altına(kafesin içine) geçerler. Bu sırada lider ısınma çalışması müziğini açar.
Diğer çocuklar bir araya toplanırlar onlara “çocuklar sınıftan
iki tane arkadaşımızı (çocukların isimleri söylenir) denizin derinliklerindeki
bir köpek balığı kaçırmış.
Arkadaşlarımızı köpek
balığından kurtarmazsak köpek balığı arkadaşlarımızı akşam yemeği yapacak.
Çocuklar arkadaşlarımızı köpek balığının evinden kurtaralım.” Denir ve
çocukların ayağa kalmaları sağlanır.
Oyun alanının ortasına önceden lider bütün çocukları içine alabilecek bir
büyüklükte daire çizer.(yada bir alan belirleyebilirsiniz.) Çocukları bu daire
içine toplar. “Çocuklar bu daire kocaman bir gemi. Ben bu geminin kaptanıyım
sizlerde arkadaşlarınızı kurtarmak için oluşturduğumuz kurtarma ekibisiniz.
Arkadaşlarımızı kurtarmak için denizin derinliklerine gideceğiz. Ama bunun için
dalgıç kıyafetlerimizi giyelim. Şimdide oksijen tüpümüzü takalım.”Açıklamasını
yapar.
Sonra “çocuklar gemimiz
limandan ayrıldı. Yavaş yavaş denizin derinliklerine doğru hareket ediyoruz.
Karşımızda bir ada. Bu adaya çarpmadan etrafından dolanalım. Oda ne! Gemimizin
bir tarafı adaya çarptı(çocuklar sarsılma hareketi yaparlar.) gemimiz batmak üzere.
Haydi, herkes gemiden atlasın(çocuklar gemiden atlayıp yüzme hareketi yapar.)
çocuklar köpek balığının evi bulunduğumuz yerin derinliklerinde. Yavaş yavaş
denizin derinliklerine doğru gidiyoruz. O da ne? Bir balık sürüsü! Bu sürünün
altından geçemeyiz, üstünden geçemeyiz, yanından geçemeyiz. Şimdi ne yapacağız?
Aaaa bakın balıklarda hareketlenme. Balıklar
bizim için ortalarından bir tünel açıyorlar. Haydi, çocuklar balıkları rahatsız
etmeden ortalarındaki tünelden geçelim (çocuklar yere yatıp sürünerek tünelden
geçiyormuş gibi yaparlar). Tünelden başarıyla geçtik. Çocuklar köpek balığının
evine ulaşmak için bu yosunlardan geçmemiz gerekiyor. Çocuklar bu yosunlar çok
kaygan. O yüzden dikkatli yürümemiz gerekiyor (Lider ayağı kayıyormuş gibi
yapar ve yere düşer, çocuklar da aynı yerden ayakları kayıyormuş gibi yapar ).
Yosunları da geçmeyi
başarıyla tamamladık. ( bu sırada köpek balığının kaçırdığı çocuklar imdat diye
bağırmaya başlarlar.) çocuklar dikkatli dinleyin, şu taraftan imdat sesleri
geliyor. Bu ses arkadaşlarımızın sesi! Haydi o tarafa doğru yüzelim. Bakın
karşıda köpek balığının evi var.(fısıldayarak) çocuklar çok sessiz olalım.
Çünkü köpek balığı uyuyor. Eğer ses çıkarırsak köpek balığı bizi de akşam
yemeği yapar. Bakın, arkadaşlarımız şu kafesin içinde (Öğretmen elindeki bir
anahtarla kafesi açıyormuş gibi yapar).
Çocuklar arkadaşlarımızın ellerinden tutup
onları kafesten çıkaralım.” Denir ve çocuklar masanın altından çıkarılır.
“Haydi, yüzerek karaya çıkalım. Aferin çocuklar köpek balığının elinden
arkadaşlarımızı kurtarma operasyonumuz başarıyla tamamlandı.” Denir ve
minderlere oturulur.
Sonrasınca çocuklara
1.Neler hissettiniz?
2.Arkadaşlarınıza yardım
etme konusunda ne düşünüyorsunuz? Gibi sorular sorularak çocukların duygularını
keşfetmeleri sağlanır.
2. ORMANDA YOLCULUK
Lider
çocukların kafasını birer mindere
koyarak yere uzanmasını ve gözlerini kapatmasını ister. Sonra rahatlama
müziğini açar. “çocuklar sizinle bir ormana yolculuk yapacağız. Şimdi ormanın
içine giriyorsunuz. Ayaklarınız yumuşacık çimlere basıyor. Aaa orman o kadar
büyük ki bütün hayvanların burada yuvası var.
Şu
ağaçların güzel sesini dinleyin. Ormanın derinliklerine doğru giriyorsunuz.
Karşınıza yaşlı bir ağaç çıkıyor. O da ne? Bir rüzgâr çıkıyor ve bütün ağaçlar
bir o tarafa bir bu tarafa sallanıyor. Yaşlı ağacın dallarının arasından
avcunuza bir yumurta düşüyor. Bu güzel mi güzel yumurtanın annesi nerde?
Annesini bulmak için ona yardımcı olun.
Çok
aradınız fakat annesini bulamadınız. Bu durum yumurtayı çok üzdü. Haydi
üzülmemesi için yumurtaya güzel sözler söyleyin. Siz güzel söyledikçe
yumurtanın rengi değişiyor. O da ne? Yumurtada bir hareketlenme. Yumurta
çatlamaya başladı.” Denir ve çocukların gözlerini açmalarını ister.
1.) Sizce yumurta ne
yumurtası olabilir?
2.) Yumurtanız hangi renge dönüştü?
3.) Yumurta çatlayınca içinden ne çıktı?
soruları sorularak, çocukların neler hissettiğini ifade etmeleri sağlanır.
2.) Yumurtanız hangi renge dönüştü?
3.) Yumurta çatlayınca içinden ne çıktı?
soruları sorularak, çocukların neler hissettiğini ifade etmeleri sağlanır.
3. NEREDE
Lider ‘Evet çocuklar
şimdi ben Kral Aslanın yaşadığı ormana onu aramaya gidiyorum. (Bir tane aslan
seçilir ve o bir köşede uyuyordur.)Benimle gelmek ister misiniz? Çok eğlenceli
bir orman gezisi olacak. Yalnız çok dikkatli olmalıyız!
Ormanda bazı tuzaklar
olabilir! Bunlara çok dikkat etmeliyiz. Birde çok sessiz olmamız gerekiyor!
Aslana yakalanmamaya dikkat edeceğiz. Haydi, şimdi sessizce beni takip edin
bakalım. Lider daha önceden sınıfın bir köşesine tuzaklar hazırlamıştır.
Tuzakların hazırlanmış olduğu bölüm orman olarak kabul edilir. İlk tuzak bir su
birikintisi.(her hangi bir kap içerisine biraz su konularak hazırlanabilir.) Lider
: ‘Heeee oda ne bir su birikintisi.
Eyvah! Çocuklar bu bir
tuzak olabilir bunu geçmek için ne yapabiliriz?’ Diye sorar. Çocuklar cevap
verir: ‘üstünden atlayalım.’ Tüm çocuklar üstünden atlayarak orman gezisine
devam ederler. Biraz sonra karşılarına bir tuzak daha çıkar. Bu tuzağın sadece
bir işareti vardır. Lider bu tuzağı ip bağlayarak hazırlamıştır.(her hagi bir
yere ip bağlaya bilirsiniz yada evde iki kapı arasına ipi yapıştırın)
Lider çocuklara tekrar
sorar: ‘Eyvah çocuklar yine bir tuzak daha. Şimdi bunu nasıl geçeceğiz?’ İp
biraz yukarıdan bağlıdır. Çocuklar cevap verir: ‘İpin altından geçelim.’ Hepsi
birden ipin altından geçerler. Ormanda geziye devam ederler. Derken… karşılarına
güzel bir çiçek bahçesi çıkar. Lider hazırlamış olduğu renkli fon kartonlarla
yapılmış (sadece fon kartonu da olabilir, üzerinde çiçekler varmış gibi) olan
çiçekler yerdedir. Hepsi birden çiçekleri toplarlar.
Daha sonra aslana
ulaşırlar. Aslan olan çocuk yerinde uyumuş numarası yapıyordur. Çocuklar
çiçekleri toplarken ses çıkarmışlardır. Bu arada aslan uyanıp çocukları
yakalamaya çalışır. Çocuklar aslana yakalanmamak için kaçarlar. Aslanın
yakaladığı çocuk ebe olur. Bu sefer aslan yakalanan çocuk olur.
4.RENKLİ GRAFON KAĞITLARI OYUNU
Her çocuğa bir parça renkli grafon kağıtları dağıtılır. Daire olunur. Dairenin tam ortasına renkli grafon kağıtları yığılır. Daha sonra lider örnekler verir.”
Örneğin;Renkli grafon kağıtlarından bir
paraşüt olur,üzerine bineceğiniz büyük bir balon olabilir.”der.Sonra tek tek dairedeki
çocuklara sorulur “sizin grafon kağıtlarınız ne oldu?” diye. Her çocuk elindeki
grafon kağıtlarına bir şekil verir. Her çocuk yaptığı şekli anlattıktan sonra
yeni bir yönerge verilir.
Ellerindeki ve ortada bulunan grafon
kağıtlarının tümünün yırtılması istenir. Ve yırtarken “kurtulmak istediğiniz
kötü bir düşünceden kurtulduğunuzu düşünün” diyerek yönerge verilir. Daha sonra
müzik eşliğinde bütün grafon kağıtları parçalanır.
Sonra sınıftan bir kişi
ebe seçilir. Ve arkasını dönmesi istenir. Sınıftan herhangi biri, diğerleri
tarafından grafon yığınlarının arasına saklanır(veya her hangi biryere) veya
grafon kağıtları üzerine yığılaraktan çocuğu kapatacak şekilde üzerine örtülür.
Ebe olan kişi gözlemi ve dikkatini ölçmek amacıyla sınıftaki arkadaşlarından
eksik olanı hatırlamaya çalışır.Birkaç kişiyle bu tekrarlanır.
Daha sonra sınıfı
toplamak için ebe olan ve saklanan kişi aldım verdim diyerekten sınıftaki
arkadaşlarıyla kendilerine grup oluştururlar. Böylece sınıf iki ayrı gruba
ayrılmış olur. Daha sonra her iki gruba birer çöp poşeti verilir. Gruplarla bir
yarışma yapılır. “hadi bakalım en büyük topu kim yapacak” denir. Ve böylelikle
sınıfta tek bir grafon kağıt parçası kalmadan sınıf toplanmış olacaktır.
Toplar yapıldıktan sonra
ağızları sıkıca bağlanır. Sınıftakilerden daire şeklinde oturmaları istenir.
Müzik eşliğinde iki top havada elden ele dolaşmaya başlar. Müzik durduğunda top
kimin elinde kaldıysa o çocuk oyundan çıkar.Oyun böyle devam eder.
5. Rüzgarlı Orman
Çok uzaklarda bir tane
orman varmış ve bu ormanın ağaçları ve ağaçlarının yaprakları çok büyükmüş ormandaki
çimler çiçeklerde çok güzelmiş ve bu ormanda rüzgar çok şiddetli esermiş yazın
serinlemek için insanlar hep bu ormana gelirmiş bu ormandaki rüzgarın sesi
vuuuuu vuuuu diye çıkarken ağaçların yaprakları çok şiddetli sallanırmış bazen
bu ağaçların yaprakları bulutlara ulaşmaya çalışırmış ama ulaşamazlarmış.
Lider “evet çocuklar
şimdi de biz bu ormandaki ağaçlar olalım bakalım bu şiddetli rüzgardan hangimiz
daha çok etkilenecek ve bulutlara ulaşabilecek”diyerek ağaçların sallanma
taklidini yaparlar:
Gövde ağacı, kollar dalları, el ve parmaklarda yaprakları temsil eder. Lider vuuuu sesiyle hafif ve ağır şekilde yönergeler verir.
Önce rüzgar hafiftir. Lider
hafifçe vuuu der. Yalnız dal ve yapraklar ağır ağır sallanır. Sağa sola
dönerler. Lider vuu sesini kuvvetlendirip çabuklaştırınca ağacın gövdesi de
hafifçe sallanmaya başlar. Bu esnada dal ve yaprakların hareketi daha kuvvetli
ve çabuk olur.Rüzgar iyice artar ve çocuklar hızlı hızlı rüzgar taklidi
yaparlar.
6. UÇAN BALON
Müzik eşliğinde, Lider çocukların
minderlere uzanıp yataraktan gözlerini kapatmalarını ister ve çocuklara;
''Hepiniz birer balonsunuz.Renk renk,Yavaş yavaş şişiriliyorsunuz.Şiştiniz şiştiniz.Artık siz uçan bir balonsunuz.Gökyüzünde özgürce uçuyorsunuz.Bulutların üzerine çıkıyorsunuz.Güneşin üzerine çıkıyorsunuz.Çok mutlu bir balonsunuz.Herkezi de mutlu etmek istiyorsunuz.Ağlayan bir ayıcık var hemen onun yanına gidip onun balonu oluyorsunuz.Ayıcık artık çok mutlu.
Şimdi de top oynarken
topları kaybolan çocukların yanına gidip onları mutlu ediyorsunuz.Sizinle top
gibi oynuyorlar.Bir oraya bir oraya gidiyorsunuz.Çok mutlusunuz.Ve şimdi de
başka birisini mutlu etmek için oradan uzaklaşıyorsunuz,evet evet haydi başka
bir kişiyi de mutlu et.
Oda mutlu olduysa
balonlar yeryüzüne geri dönebilirler.Lider
3'e kadar saydıktan sonra “evet çocuklar şimdi gözlerinizi
açabilirsiniz”der.Balonlar sönecek ve gözlerini açacaklar.Çocuklara ne renk
balon oldukları,nerede uçtukları, en son kimi nasıl mutlu ettikleri sorulur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder