10 Ağustos 2015 Pazartesi

YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİ

yaratıcı drama etkinlikleri


Dramanın faydasını bilmeyen yoktur. Özellikle çocuklar için hem oyun, hem fiziksel aktivite,hemde eğlence anlamı taşımaktadır.

Evinizde çocuklarınızla sizlerde yaratıcı drama etkinliklerini sizlerde rahatlıkla yapabilirsiniz.

Öncelikle kısa bir yaratıcı dramanın faydalarını yazmak istiyorum.

YARATICI DRAMANIN FAYDALARI
Demokratik tutum ve davranış geliştirme
Estetik bir yaşam biçimi oluşturabilme
Grupla birlikte hareket edebilme yetisi kazandırma
Neden-sonuç ilişkisi kurabilme

Yaratıcılığın ve hayal gücü gelişiminin önüne açma
Sorgulama ve ifade edebilme olanağı sağlamaya çalışması
gibi kazanımları bir çırpıda yazabiliriz. Yinerol oynama ve doğaçlama becerilerine paralel olarak gelişen bireyin kendiliğindenliğinin artması, “duygudaşlık” ve “sempati” kavramları üzerinde bireyi düşündürmesi diğer önemli kazanımlardır diyebiliriz. Bu tip kazanımlar dramayı disiplin/ders ya da yöntem olarak ele aldığımız her ortamda gerçekleşen kazanımlardır. Daha doğru bir ifadeyle bu kazanımların gerçekleşmesi için çabalanan yaratıcı drama süreçleridir. Konu ya da kazanımlar ne olursa olsun, canlandırma aşamasını bilen bir yaratıcı drama lideri/eğitmeni bu kazanımlara hizmet eden bir süreç yaşatmaktadır, çocuklara veya grubuna. Daha fazlası için linki tıklayarak yazının tamını okuyabilirsiniz. ( http://www.egitimpedia.com/egitim-2/yaratici-dramanin-kazanimlari)

Not: Etkinlikler Çeşitli internet sitelerinden alıntıdır. Örnek olması açısından verilmiştir.
Etkinlikleri sizlerde istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz, ve internetten daha fazla etkinlikler bulabilirsiniz.
Etkinlik uygulanak alan, önceden güvenlik amacı ile çocuklara için düzenlenmesi gerekebilir.

Unutmayın Çocuklara en güzel hediye onlarla birlikte zaman geçirmektir.

YARATICI DRAMA ETKİNLİKLERİ


Etkinliğin Adı: KURTAMA OPERASYONU

Çocuklardan önce iki tanesi sayışmaca ile seçilir. Seçilen çocuklar köpek balığının akşam yemeği olurlar. Bir köşeye masa koyulur ve seçilen çocuklar masanın altına(kafesin içine) geçerler. Bu sırada lider ısınma çalışması müziğini açar. 

Diğer çocuklar bir araya toplanırlar onlara “çocuklar sınıftan iki tane arkadaşımızı (çocukların isimleri söylenir) denizin derinliklerindeki bir köpek balığı kaçırmış.
Arkadaşlarımızı köpek balığından kurtarmazsak köpek balığı arkadaşlarımızı akşam yemeği yapacak. Çocuklar arkadaşlarımızı köpek balığının evinden kurtaralım.” Denir ve çocukların ayağa kalmaları sağlanır. 

Oyun alanının ortasına önceden lider  bütün çocukları içine alabilecek bir büyüklükte daire çizer.(yada bir alan belirleyebilirsiniz.) Çocukları bu daire içine toplar. “Çocuklar bu daire kocaman bir gemi. Ben bu geminin kaptanıyım sizlerde arkadaşlarınızı kurtarmak için oluşturduğumuz kurtarma ekibisiniz. Arkadaşlarımızı kurtarmak için denizin derinliklerine gideceğiz. Ama bunun için dalgıç kıyafetlerimizi giyelim. Şimdide oksijen tüpümüzü takalım.”Açıklamasını yapar.
Sonra “çocuklar gemimiz limandan ayrıldı. Yavaş yavaş denizin derinliklerine doğru hareket ediyoruz. 

Karşımızda bir ada. Bu adaya çarpmadan etrafından dolanalım. Oda ne! Gemimizin bir tarafı adaya çarptı(çocuklar sarsılma hareketi yaparlar.) gemimiz batmak üzere. Haydi, herkes gemiden atlasın(çocuklar gemiden atlayıp yüzme hareketi yapar.) çocuklar köpek balığının evi bulunduğumuz yerin derinliklerinde. Yavaş yavaş denizin derinliklerine doğru gidiyoruz. O da ne? Bir balık sürüsü! Bu sürünün altından geçemeyiz, üstünden geçemeyiz, yanından geçemeyiz. Şimdi ne yapacağız?

Aaaa bakın balıklarda hareketlenme. Balıklar bizim için ortalarından bir tünel açıyorlar. Haydi, çocuklar balıkları rahatsız etmeden ortalarındaki tünelden geçelim (çocuklar yere yatıp sürünerek tünelden geçiyormuş gibi yaparlar). Tünelden başarıyla geçtik. Çocuklar köpek balığının evine ulaşmak için bu yosunlardan geçmemiz gerekiyor. Çocuklar bu yosunlar çok kaygan. O yüzden dikkatli yürümemiz gerekiyor (Lider ayağı kayıyormuş gibi yapar ve yere düşer, çocuklar da aynı yerden ayakları kayıyormuş gibi yapar ).

Yosunları da geçmeyi başarıyla tamamladık. ( bu sırada köpek balığının kaçırdığı çocuklar imdat diye bağırmaya başlarlar.) çocuklar dikkatli dinleyin, şu taraftan imdat sesleri geliyor. Bu ses arkadaşlarımızın sesi! Haydi o tarafa doğru yüzelim. Bakın karşıda köpek balığının evi var.(fısıldayarak) çocuklar çok sessiz olalım. Çünkü köpek balığı uyuyor. Eğer ses çıkarırsak köpek balığı bizi de akşam yemeği yapar. Bakın, arkadaşlarımız şu kafesin içinde (Öğretmen elindeki bir anahtarla kafesi açıyormuş gibi yapar).

 Çocuklar arkadaşlarımızın ellerinden tutup onları kafesten çıkaralım.” Denir ve çocuklar masanın altından çıkarılır. “Haydi, yüzerek karaya çıkalım. Aferin çocuklar köpek balığının elinden arkadaşlarımızı kurtarma operasyonumuz başarıyla tamamlandı.” Denir ve minderlere oturulur.

Sonrasınca çocuklara
1.Neler hissettiniz?
2.Arkadaşlarınıza yardım etme konusunda ne düşünüyorsunuz? Gibi sorular sorularak çocukların duygularını keşfetmeleri sağlanır.
2. ORMANDA YOLCULUK
Lider  çocukların kafasını birer mindere koyarak yere uzanmasını ve gözlerini kapatmasını ister. Sonra rahatlama müziğini açar. “çocuklar sizinle bir ormana yolculuk yapacağız. Şimdi ormanın içine giriyorsunuz. Ayaklarınız yumuşacık çimlere basıyor. Aaa orman o kadar büyük ki bütün hayvanların burada yuvası var.
Şu ağaçların güzel sesini dinleyin. Ormanın derinliklerine doğru giriyorsunuz. Karşınıza yaşlı bir ağaç çıkıyor. O da ne? Bir rüzgâr çıkıyor ve bütün ağaçlar bir o tarafa bir bu tarafa sallanıyor. Yaşlı ağacın dallarının arasından avcunuza bir yumurta düşüyor. Bu güzel mi güzel yumurtanın annesi nerde? Annesini bulmak için ona yardımcı olun.
Çok aradınız fakat annesini bulamadınız. Bu durum yumurtayı çok üzdü. Haydi üzülmemesi için yumurtaya güzel sözler söyleyin. Siz güzel söyledikçe yumurtanın rengi değişiyor. O da ne? Yumurtada bir hareketlenme. Yumurta çatlamaya başladı.” Denir ve çocukların gözlerini açmalarını ister.
1.) Sizce yumurta ne yumurtası olabilir?
2.) Yumurtanız hangi renge dönüştü?
3.) Yumurta çatlayınca içinden ne çıktı?
soruları sorularak, çocukların neler hissettiğini ifade etmeleri sağlanır.

3. NEREDE
Lider ‘Evet çocuklar şimdi ben Kral Aslanın yaşadığı ormana onu aramaya gidiyorum. (Bir tane aslan seçilir ve o bir köşede uyuyordur.)Benimle gelmek ister misiniz? Çok eğlenceli bir orman gezisi olacak. Yalnız çok dikkatli olmalıyız!

Ormanda bazı tuzaklar olabilir! Bunlara çok dikkat etmeliyiz. Birde çok sessiz olmamız gerekiyor! Aslana yakalanmamaya dikkat edeceğiz. Haydi, şimdi sessizce beni takip edin bakalım. Lider daha önceden sınıfın bir köşesine tuzaklar hazırlamıştır. Tuzakların hazırlanmış olduğu bölüm orman olarak kabul edilir. İlk tuzak bir su birikintisi.(her hangi bir kap içerisine biraz su konularak hazırlanabilir.) Lider : ‘Heeee oda ne bir su birikintisi.

Eyvah! Çocuklar bu bir tuzak olabilir bunu geçmek için ne yapabiliriz?’ Diye sorar. Çocuklar cevap verir: ‘üstünden atlayalım.’ Tüm çocuklar üstünden atlayarak orman gezisine devam ederler. Biraz sonra karşılarına bir tuzak daha çıkar. Bu tuzağın sadece bir işareti vardır. Lider bu tuzağı ip bağlayarak hazırlamıştır.(her hagi bir yere ip bağlaya bilirsiniz yada evde iki kapı arasına ipi yapıştırın)

Lider çocuklara tekrar sorar: ‘Eyvah çocuklar yine bir tuzak daha. Şimdi bunu nasıl geçeceğiz?’ İp biraz yukarıdan bağlıdır. Çocuklar cevap verir: ‘İpin altından geçelim.’ Hepsi birden ipin altından geçerler. Ormanda geziye devam ederler. Derken… karşılarına güzel bir çiçek bahçesi çıkar. Lider hazırlamış olduğu renkli fon kartonlarla yapılmış (sadece fon kartonu da olabilir, üzerinde çiçekler varmış gibi) olan çiçekler yerdedir. Hepsi birden çiçekleri toplarlar.

Daha sonra aslana ulaşırlar. Aslan olan çocuk yerinde uyumuş numarası yapıyordur. Çocuklar çiçekleri toplarken ses çıkarmışlardır. Bu arada aslan uyanıp çocukları yakalamaya çalışır. Çocuklar aslana yakalanmamak için kaçarlar. Aslanın yakaladığı çocuk ebe olur. Bu sefer aslan yakalanan çocuk olur.

4.RENKLİ GRAFON KAĞITLARI OYUNU

Her çocuğa bir parça renkli grafon kağıtları dağıtılır. Daire olunur. Dairenin tam ortasına renkli grafon kağıtları yığılır. Daha sonra lider örnekler verir.”

 Örneğin;Renkli grafon kağıtlarından bir paraşüt olur,üzerine bineceğiniz büyük bir balon olabilir.”der.Sonra tek tek dairedeki çocuklara sorulur “sizin grafon kağıtlarınız ne oldu?” diye. Her çocuk elindeki grafon kağıtlarına bir şekil verir. Her çocuk yaptığı şekli anlattıktan sonra yeni bir yönerge verilir.

 Ellerindeki ve ortada bulunan grafon kağıtlarının tümünün yırtılması istenir. Ve yırtarken “kurtulmak istediğiniz kötü bir düşünceden kurtulduğunuzu düşünün” diyerek yönerge verilir. Daha sonra müzik eşliğinde bütün grafon kağıtları parçalanır.

Sonra sınıftan bir kişi ebe seçilir. Ve arkasını dönmesi istenir. Sınıftan herhangi biri, diğerleri tarafından grafon yığınlarının arasına saklanır(veya her hangi biryere) veya grafon kağıtları üzerine yığılaraktan çocuğu kapatacak şekilde üzerine örtülür. Ebe olan kişi gözlemi ve dikkatini ölçmek amacıyla sınıftaki arkadaşlarından eksik olanı hatırlamaya çalışır.Birkaç kişiyle bu tekrarlanır.

Daha sonra sınıfı toplamak için ebe olan ve saklanan kişi aldım verdim diyerekten sınıftaki arkadaşlarıyla kendilerine grup oluştururlar. Böylece sınıf iki ayrı gruba ayrılmış olur. Daha sonra her iki gruba birer çöp poşeti verilir. Gruplarla bir yarışma yapılır. “hadi bakalım en büyük topu kim yapacak” denir. Ve böylelikle sınıfta tek bir grafon kağıt parçası kalmadan sınıf toplanmış olacaktır.

Toplar yapıldıktan sonra ağızları sıkıca bağlanır. Sınıftakilerden daire şeklinde oturmaları istenir. Müzik eşliğinde iki top havada elden ele dolaşmaya başlar. Müzik durduğunda top kimin elinde kaldıysa o çocuk oyundan çıkar.Oyun böyle devam eder.


5. Rüzgarlı Orman

Çok uzaklarda bir tane orman varmış ve bu ormanın ağaçları ve ağaçlarının yaprakları çok büyükmüş ormandaki çimler çiçeklerde çok güzelmiş ve bu ormanda rüzgar çok şiddetli esermiş yazın serinlemek için insanlar hep bu ormana gelirmiş bu ormandaki rüzgarın sesi vuuuuu vuuuu diye çıkarken ağaçların yaprakları çok şiddetli sallanırmış bazen bu ağaçların yaprakları bulutlara ulaşmaya çalışırmış ama ulaşamazlarmış.

Lider “evet çocuklar şimdi de biz bu ormandaki ağaçlar olalım bakalım bu şiddetli rüzgardan hangimiz daha çok etkilenecek ve bulutlara ulaşabilecek”diyerek ağaçların sallanma taklidini yaparlar:

Gövde ağacı, kollar dalları, el ve parmaklarda yaprakları temsil eder. Lider vuuuu sesiyle hafif ve ağır şekilde yönergeler verir.

Önce rüzgar hafiftir. Lider hafifçe vuuu der. Yalnız dal ve yapraklar ağır ağır sallanır. Sağa sola dönerler. Lider vuu sesini kuvvetlendirip çabuklaştırınca ağacın gövdesi de hafifçe sallanmaya başlar. Bu esnada dal ve yaprakların hareketi daha kuvvetli ve çabuk olur.Rüzgar iyice artar ve çocuklar hızlı hızlı rüzgar taklidi yaparlar.

6. UÇAN BALON
Müzik eşliğinde, Lider çocukların minderlere uzanıp yataraktan gözlerini kapatmalarını ister ve çocuklara;

''Hepiniz birer balonsunuz.Renk renk,Yavaş yavaş şişiriliyorsunuz.Şiştiniz şiştiniz.Artık siz uçan bir balonsunuz.Gökyüzünde özgürce uçuyorsunuz.Bulutların üzerine çıkıyorsunuz.Güneşin üzerine çıkıyorsunuz.Çok mutlu bir balonsunuz.Herkezi de mutlu etmek istiyorsunuz.Ağlayan bir ayıcık var hemen onun yanına gidip onun balonu oluyorsunuz.Ayıcık artık çok mutlu.

Şimdi de top oynarken topları kaybolan çocukların yanına gidip onları mutlu ediyorsunuz.Sizinle top gibi oynuyorlar.Bir oraya bir oraya gidiyorsunuz.Çok mutlusunuz.Ve şimdi de başka birisini mutlu etmek için oradan uzaklaşıyorsunuz,evet evet haydi başka bir kişiyi de mutlu et.

Oda mutlu olduysa balonlar yeryüzüne  geri dönebilirler.Lider 3'e kadar saydıktan sonra “evet çocuklar şimdi gözlerinizi açabilirsiniz”der.Balonlar sönecek ve gözlerini açacaklar.Çocuklara ne renk balon oldukları,nerede uçtukları, en son kimi nasıl mutlu ettikleri sorulur.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder