Yaratıcılık,
eleştirel bakmak, yeni önermelerde bulunmaktır. Daha önce aralarında ilişki
kurulmamış nesneler yada düşünceler arasında ilişki kurulmasıdır. Alışılmışın,
bilinenin dışında, farklı, yeni, özgün olmak, problemi görmek, farklı çözüm
yollarından giderek yeni sonuçlar çıkartmaktır. Yaratıcılık dünyayı, kendimizi
değiştirme eylemliliğidir.
Yaratıcı Bireyi Tanımada İpuçları:
Yaratıcı birey;
· Her şey hakkında sürekli soru sorar,
birbirinden ilgisiz pek çok alanla ilgilenir ve
buluşlarını alışılmamış nedenlere dayandırır.
· Problemlere ve sorunlara; alışılmışın
dışında, özgün ve zekice çözümler önerir.
· Kimi zaman vazgeçilmez nitelikte kararlıdır, kimi zaman da değişen
düşüncelerini
engel tanımadan açıklar ve esneklik gösterir.
· Risk almaktan ve yeni fikirleri denemekten korkmaz.
· Kimileri görünmeyen mizahı görür ver algılar. Kimileri de ondaki bu
mizah yeteneğini
acayip ve saçma olarak yorumlar.
· Kendilerine has bir espri anlayışına sahiptirler ve kendilerine olan
saygıları ve özgüven
duyguları yüksektir. Engellerle karşılaştıkları zaman yılmazlar ve başarmak
için farklı
yollarla çabalamaya devam ederler.
“Resim öğretmenim bir derste doğa resmi yapmamızı
istedi. Ben su altı yaşamıyla ilgili
bir resim yapmaya karar verdim. Balıklar, su
kabarcıkları ve denizyıldızları çizmeye
başladım. Öğretmenim yanıma geldi ve “Bu balıklar
karaya mı vurmuş, böyle doğa resmi
olur mu?” dedi. Arkadaşlarım öğretmenimin bu sözleri
üzerine benimle alay ettiler ve
bana güldüler. Kendimi aptal gibi hissettim. Su altı
resmi çizmekten vazgeçtim. Ağaç, kuş
ve böcekten oluşan bir doğa resmi yaptım.”
Yaratıcı etkinlik,
•
Hazırlık evresi, sorunu benimseyip yeniden ele almak gerekir.
• Oluşma evresi, Sorun saptanır düşünceler ayrıştırılır.
• Planlama evresi
• Esinlenme evresi,farklı bir sıçrayış yapılabilir. Hani beyinde bir ışık çakar ya
• Doğrulama evresi, özgün bir yapıt ortaya çıkar
• Denetim eylemi
• Oluşma evresi, Sorun saptanır düşünceler ayrıştırılır.
• Planlama evresi
• Esinlenme evresi,farklı bir sıçrayış yapılabilir. Hani beyinde bir ışık çakar ya
• Doğrulama evresi, özgün bir yapıt ortaya çıkar
• Denetim eylemi
Yaratıcılığın koşulu;
•
Çalışmak
• Deneyim
• Gözlem
• Araştırma
• Algı
• Deneyim
• Gözlem
• Araştırma
• Algı
Çocukta yaratıcılığı geliştiren etmenler:
•
Algıların zenginleştirilmesi için çocukların gözlem ve hafıza eğitimine gerekli
önemi vermek,
• Üretici düşünme yöntemi kazandırmak,
• Yeni biçimler aramaya, bulmaya ve bunları anlatıp yorumlamaya yöneltme
• Sanat eserlerini inceleme,
• Duygu ve düşünceleri kullanma alışkanlığı kazandırmak, pratik, çabuk, kararlı, cesaretli olmalarına olanak tanımak,
• İmgelerinin geliştirilmesi,
• Öğrencinin çevresinin ( sınıf, atölye, koridor ) yapılan iş ve resimlerle donatılarak bir sanat çevresi yaratılması,
• Öğrencinin kendi kendine çalışıp, teknik yönden birikim ve doyum sağlayacağı ortam hazırlamak ( kitaplık, atölye vb. yerlerden yaralanması gibi ),
• Sanatsal etkinlikleri izleyebilme olanaklarının yaratılması ( müze, sergi vs. gezilmesi ),
• Konuların öğrencilerin çevresinden ve yaşamlarından seçilmesi
• Üretici düşünme yöntemi kazandırmak,
• Yeni biçimler aramaya, bulmaya ve bunları anlatıp yorumlamaya yöneltme
• Sanat eserlerini inceleme,
• Duygu ve düşünceleri kullanma alışkanlığı kazandırmak, pratik, çabuk, kararlı, cesaretli olmalarına olanak tanımak,
• İmgelerinin geliştirilmesi,
• Öğrencinin çevresinin ( sınıf, atölye, koridor ) yapılan iş ve resimlerle donatılarak bir sanat çevresi yaratılması,
• Öğrencinin kendi kendine çalışıp, teknik yönden birikim ve doyum sağlayacağı ortam hazırlamak ( kitaplık, atölye vb. yerlerden yaralanması gibi ),
• Sanatsal etkinlikleri izleyebilme olanaklarının yaratılması ( müze, sergi vs. gezilmesi ),
• Konuların öğrencilerin çevresinden ve yaşamlarından seçilmesi