21 Ağustos 2016 Pazar

HİKAYE ANLATALIM


hikaye anlatmak


“Hikaye anlatmak aynı ortamda ısınmak, aynı hayalleri görmektir.”

Çocukluğumdan bu yana masal ve hikaye dinlemeyi sevmişimdir. Masal dinlerken masalın içinde olmayı. Baş karakterle beraber çölleri aşıp,nehirleri geçip kaf dağına ulaşmanın hayalini kurardım.

Zalim kralların bir an önce yaptığı kötülüklerin karşılığını bulmasını , iyilerin her zaman kazanmasını severdim.


Bir çok araştırmada çocukların hikaye dinlemelerinin faydaları anlatılmaktadır. Bende bu araştırmalara uydum ve sınıfımda hikaye anlatmaya başladım.

Önce bilindik hikayelere biraz farklılık,biraz espiri katarak anlattım. Öğrencilerimin çok hoşuna gitmeye başladı.

Sonrasında “bize hikaye anlatırmısın öğretmenim?” cümlelerini sıklıkla duymaya başladım.
Hatta öğrencimin “öğretmenim çok sıkıldım hikaye anlatırmısın.” Cümlesi ve bunu dersin ortasında söylemesi beni şaşırttı. Çok mu istiyorsunuz hikaye anlatma mı? Diye sorunca tüm sınıfta bir çığlık EVET..

Başladım hikayeye bazen heyecan, bazen korku ama sonu hep mutlu biten hikayeler.
Sonrasında ben bu hikayeleri derse uyarlamaya başladım.

Öğrencilerim inanılmaz dikkatle dinliyor ve akılda kalıcılık dahada artıyor.
Hikayelerle ilgili 5N1K sorularını cevaplamaya başladık.

Hatta bazı zamanlarda hikayeleri yarım bırakıp bundan sonra ne olabilir diye konuştuk.
Bunları yaparken normalde derste çok aktif olmayan öğrencilerin bile söz alarak bir fikir beyan ettiğini görünce anladım ki doğru yoldayım.

Durum oldukça harika görünüyordu. Ben biraz daha canlılık katmak için olaya, kostümler giymeye başladım.

Bazen cadı oldum, bazen ibiş bazende hikayeci amca…






Artık nasıl isimlendirirseniz.

Kostümler oldukça etki yaptı. 
Daha bir dikkatle dinlediler.
Sonra nette biraz araştırdım. 
Hikaye dinlemenin faydaları diye gördüm ki ;

İlk hikayenizi anlattığınızda sihirli bir an yaşanır. Çocuklar büyülenmiş bir şekilde ağızları açık, gözleri kocaman otururlar karşınızda. Eğer bu sizin için yeterli bir etki değilse, bakın hikaye anlatmak başka ne faydalar sağlıyor:
·         Anlamlı ve amaçlı konuşmayı öğretir. Hem de sadece hikaye hakkında değil.
·         Hikaye bulmak için sizi okumaya teşvik eder, okuma isteğinizi artırır.
·         Yazmaya teşvik eder, çünkü çocuklar kısa sürede kendi hikayeleri yazmak ve anlatmak isteyecektir.
·         Sınıftaki dayanışmayı artırır.
·         Dinleme becerilerini geliştirir.
·         Oyunculuk yapmayı seven çocukları gerçekten meşgul eder.
·         Anaokulundan ilkokulun sonuna kadar tüm çocuklar çok keyif alır.
·         İngilizce öğrenenlere, İngilizce konuşmak ve yazmak için iyi bir motivasyon nedeni verir. (eğitimpedia)

Sonrasında öğrencilerim birbirlerine hikaye anlattıklarına şahit oldum.

Bu harika bir şeydi benim için, hikaye anlatmak için hayal güçlerini çalıştırıyorlar ve tamamen kendilerine özgü bir hikaye ortaya çıkarıyorlar.

Kendimi biraz daha geliştirmem gerekiyordu bu konuda. Başladım araştırmaya. Peki iyi bir anlatıcı olmak için ne yapmak gerekiyordu;

İşte size tavsiyelerim:
1.    Mümkün olduğu kadar çok sayıda dünya masalları, halk hikayeleri, efsaneler ve mitolojik hikayeler okuyun.
2.    Profesyonel hikaye anlatıcılarını izleyin. Bu işi nasıl yaptıklarına dair notlar alın. Her hikaye anlatıcısı farklıdır ve hepsinden bir şeyler öğrenebilirsiniz.
3.    Kendinize olan güveninizi artırmak için öğrencilerinize ilginç ses tonlarıyla kitaplar okuyun. Soru sormak için durun. Kitap okumayı interaktif hale getirin. Hikayenin yanı sıra birlikte okumanın güzelliğini de paylaşın.
4.    Az sayıda karakter ve az sayıda olay tekrarı içeren hikayeler seçin. Bunlar hatırlaması en kolay olanlardır. Kesinlikle herhangi bir hikaye değil, sevdiğiniz bir hikaye seçin. Eğer sizi cezbederse, çocukları da cezbedecektir.
5.    Hikayeleri bir deftere yazın. Yazmak, bir hikayeyi kolay aklınızda tutmanıza yardımcı olur. Çocuklara da bu konuda iyi bir model olabilirsiniz.
6.    Hikayenizi anlatmaya başladığınızda yanınızda kitabın bulunmasında, unuttuğunuzda kitaba bakmanızda bir sakınca yok. Kendinizi aşırı zorlamayın. Tekrar öğrenci oldunuz siz de.
7.    Kendinize bir malzeme kutusu oluşturun. İçini eski kumaşlar, şapkalar ve çocukların hayallerini harekete geçirecek değişik malzemelerle doldurun. Atık malzemeler çok işinizi görecektir. (Eğitimpedia)

Sınıfınızda mutlaka uygulamanız tavsiyesi ile..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder