30 Eylül 2015 Çarşamba

YARATICI ETKİNLİKLER 2


Çocuklarda yaratıcılığı geliştirmenin önemi malumunuz ortada. 

Ekran çağı çocuklarını biraz olsun ekrandan uzaklaştırmak için yapılabilecek bir çok etkinlik bulunmakta. Bu etkinlikleri çocuğunuzla birlikte kolayca her ortamda yapabilirsiniz.

Yaratıcılığı geliştirirken düşünme becerilerini, olaylara farklı bakma, problem çözme becerilerinide birlikte kapsayacak etkinliklere nedersiniz.


En önemlisi çocuğunuzla yapacağınız her etkinlik, onunla etkilli vakit geçirmeniz açısında çok önemli olacaktır.

Onların bu becerilerini geliştirmek için neler yapmalı?

Bu yazımızda yaratıcılığı geliştirici etkinlikler belirleyeceğiz.

kelime oyunu
Kelime oyunu: Çocuklaradan 15 tane s ve k harfleri ile başlayan kelimeler bulmasını isteyeceğiz. Aynı etkinlikte 15 tane de g ve e harfleri ile biten kelimeler buldura bilirsiniz. Yada içerisinde a ve d harfleri olan kelimeler buldurulabilir. Etkinliği geliştirmek adına bulduğu kelimelirin anlamları üzerine de etkinlik buluna bilir.

Garip Harfler:  Çocuklara, üzerinde farklı harfler bulunan kağıtlar verilir. Çocuklar bu harflerle başlayan bulabildikleri kadar çok hareket anlatan kelimeler bulmaları istenir. Bu kelimeleri bulurken sözlükten yararlanması sağlanabileceği gibi evdeki büyüklerden de yardım alabilir.

Kafiye (Uyak) Zamanı: Bir nevi şiir yazma oyunudur. Mantıklı yada mantıksız şiirler olabilir ancak kural şiirler kafiyeli olmalıdır.
Örnek vermek gerekirse,
Limon sen neden sarısın
Rengin solmuş,sen hastamısın?
Koşup koşup terlersen
Soğuk sular içersen 
Olursun böye sapsarı.

Gibi bir şiir yazılabilir.
Not: şiir anlamlı olması gerekmiyor. Sadece kafiyeli olarak bitmesi gerekli.


 Eklerle Kelime Oluşturma: çocuklara kelimeler verilerek bu kelimleri ekler yardımı ile uzatabildikleri kadar uzatmaları istenir. Başlangıçta sizler birkaç örnek yapabilirsiniz. Sonrasında ise hadi bakalım şimdi sen kelime türet diye biliriz.
         Hatta bu bir oyun şeklinde tüm aile        tarafından oynanabilecektir.


Ne olurdu?: Çocuklara “Her zaman gündüz olsaydı ne olurdu?” yada “Her  zaman yaz olsaydı ne olurdu.” “Güneş olmasaydı ne olurdu?” gibi sorular sorularak çocukların düşünmeleri sağlanır. Sonrasında çocukların verecekleri cevaplar üzerine konuşulmalıdır. Çocukaların verdikleri cevaplar eleştirilmeden, yargılanmadan dinlenilmesi önemlidir.

Reklamcılık Oyunu: Çocuklara bir nesne verilir, (oyuncaklarından her hangi biri) bu nesneyi tanıtan bir reklam senaryosu düşünmeleri istenir. Karşısındaki kişiyi ikna ederek bu nesneyi satması söylenir. Alıcıya nesnenin özellileri , neden alması gerektiğini anlatması ve alıcının ne işine yarayacağı konusunda bilgi vermesi istenir.

Neler Oluyor?: Benim en çok sevdiğim oyunların başında gelmektedir. Özellikle çocuklarınızla dış mekanlarda beklemek zorunda olduğunuzda yada seyahat ederken etrafınızdaki insanları gözleyerek,
    Ne düşündükleri, neden orada oldukları, beden dillerinden ruh hallerinin         nasıl olduğu tahmin etmeye çalışılır.

Hatta bu konuda bir çeşit senaryo yazılabilir.

Örneklemek gerekirse. Metroda kapılar açılınca ellerinde poşetlerle bir bayan acele ile bindi.

İşte yukarıdaki sorularla bir senaryo oluşturulabilir. Sanırım acil yeştmesi gereken bir durum var. Vb.

 Yada bir kalabalık grup görüldü ise “Ne olmuş, ne oluyor, ne olacak? Soruları sorularak tahmin edilmesi istenir.


geleceği görmek
Geleceği görmek: Çocuklarınıza ellerinde bir dürbün olduğunu (çocukların yaşları küçük ise iki el dürbün şeklinde yapılabilir. Yada evde mevcutsa gerçekten dürbün verilir. ) bu dürbünün geleceği gösterdiği söylenir. Şimdi anlat bakalım gelecekte ne görüyorsun. (Burada kendinle ilgili ne görüyorsun? Yada annenle,babanla,kardeşlerin, vb sorularla bakış açısı genişletilebilir.)

Ender rastlanan Kuş: Özellikle çocuklarınızla doğa gözlemi yapmak amacı ile yapılabilecek çok harika bir etkinliktir. Doğada gördüğümüz bir kuş için çocuklara

“Bu kuşu diğerlerinden farklı yapan özellikler nelerdir? Daha küçük olsaydı neleri yapamazdı? Büyük hâliyle yapamayacağı üç şey nedi? Bu kuş evde beslemeye uygun mu? Hayvanat bahçesinde yaşayabilir mi?”

gibi sorularla kuş hakkında konuşması, gözlem yapması sağlanır.



Büyük Dünyadaki Küçük İnsan: Çocuklara yanındakilerden oldukça kısa, elinde oyuncağı olan bir kız /çocuk resmi gösterilip resim hakkıda;
“Kız ne düşünüyordur? Ne hissediyordur? Oyuncak bebek ne hissediyordur? Büyük insanlar ne hissediyordur? Resimdekilerden hangisi olmak isterdin? Neden? Üç yaşında olduğunu hayal ettiğinde bu durumun avantajlı ve dezavantajlı noktaları ne/neler olabilir?”
Soruları sorularak. Düşüncelerini anlatması istenir.

Bir diğer olaysa bu kızı nasıl mutlu edebiliriz? diyerek, problem çözmesi sağlanır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder