Not: Bu yazı dizisi Volkan Sürmeli'nin hazırlamış olduğu"Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli Öğrenciler Hakkındaki Farkındalık Düzeyleri" (2015) adlı tezden derlenmiştir.
ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ
Dr.Karen Rogers (1995), 241 çocuğa
uyguladığı araştırmasında üstün yetenekli çocuklara yönelik özellikleri şu
şekilde açıklamıştır:
ü Üstün yetenekli çocukların
%99,4’ünün öğrenme hızları yüksektir.
ü Üstün yetenekli çocukların
%99,3’ünün kelime hazineleri yaşıtlarına göre oldukça ileri düzeydedir.
ü Üstün yetenekli çocukların %99,3’ü
harika bir hafızaya sahiptir. Öğrendiklerini unutmaları zordur.
ü Üstün yetenekli çocukların
%97,9’unun merak güdüsü gelişmiştir. Akla gelmeyecek sorular sorarlar.
ü Üstün yetenekli çocukların
%96,1’inin bazı zamanlarda akranlarına göre daha olgun davranışlar
göstermektedir.
ü Üstün yetenekli çocukların
%95,9’unun mükemmel bir mizah gücü bulunmaktadır.
ü Üstün yetenekli çocukların
%93,8’inin dikkat düzeyleri çok yüksektir, gözlemleme özellikleri gelişmiştir.
ü Üstün yetenekli çocukların %93,5’i
başka insanların ihtiyaçlarına karşı duyarlıdır, merhametlidir.
ü Üstün yetenekli çocukların
%93,4’ünün hayal gücü gelişmiştir, yaratıcı çalışmalar oluşturmaktadır.
ü Üstün yetenekli çocukların
%92,9’unun matematiksel kabiliyetleri gelişmiş, sayısal kavramlar konusunda
yeteneklidir.
ü Üstün yetenekli çocukların
%90,3’ünün adalet ve dürüstlük kavramları gelişmiştir.
ü
Üstün
yetenekli çocukların %89,4 ‘ünün karmaşık zihinsel aktiviteleri (bulmaca,
yapboz vb.) kolaylıkla çözebilmektedir.
ü Üstün yetenekli çocukların
%88,3’ünün zihinsel ve fiziksel enerjileri yüksektir.
ü Üstün yetenekli çocukların %
85,9’unu ilgi duydukları konuya karşı duyarlıdır.
ü Üstün yetenekli çocukların %
84,1’inin sorgulayıcı yönleri güçlüdür.
ü
Üstün
yetenekli çocukların % 80,3’ü oldukça fazla okuyor.
Bir başka akademisyen Kokot ise üstün yetenekli çocuklara ait
özellikleri hem olumlu hem de olumsuz yönleri ile tanımlamıştır. Kokot’a (1999)
göre üstün yetenekli çocuklar çabuk öğrenirler, soyut düşünürler, olayları
sorgular, bağımlı olmadan yalnız çalışabilirler, espri yetenekleri güçlü,
hafızaları kuvvetli, toplumsal olaylara karşı sorumluluk algıları gelişmiştir,
birden farklı alana ilgi gösterirler, fiziksel ve zihinsel enerjileri oldukça
yüksektir, olaylar karşısında empati kurarlar, duygusal olarak hassas
yapıdadırlar. Tüm bu olumlu özelliklerin yanı sıra üstün yetenekli çocuklarda,
olumsuz bir takım özelliklerde görülebilmektedir. Bunlar; ilgilenmedikleri
konularda dikkatsizdirler, çalışmalarında yardım almaya direnebilirler,
eleştirel davranışlar sergileyebilirler, inatçı yaklaşımlar ortaya
koyabilirler, duygusal olarak kırılgan egolarının olduğunun yanı sıra eleştiriye
kapalı oldukları söylenebilir.
Bedensel Özellikleri
Üstün yetenekli çocuklar doğdukları
andan itibaren normal çocuklara göre farklı bir gelişim düzeyine sahiptirler.
Üstün yetenekli çocuklar bedensel olarak akranlarından daha ağır, boyları daha
uzun ve sağlıklı doğar. İç organları da dış organları gibi gelişmiştir. Üstün
yetenekli çocukların fiziksel gelişimleri her yaşta akranlarına göre sağlıklı
ve güçlüdürler. Bedensel engelli olanlarına az rastlanır. Üstün yetenekli
çocuklar, normal çocuklara göre konuşmaya erken başlarlar. Hafızaları oldukça
kuvvetlidir, öğrendiklerini kolay kolay unutmazlar. Üstün yetenekli çocukların
omuz ve kalçaları geniştir.
Duyarlı bir sinir sistemine sahip
olan üstün yetenekli çocuklar aşırı hareketlidirler. Enerjilerini yüksek
olmasından dolayı yaşıtlarına göre daha az uyurlar. Zihinsel ve fiziksel
enerjilerinin yüksek olmasından dolayı üstün yetenekliler hiperaktif olarak
adlandırılmamalıdır. Hiperaktif çocuklar kontrollü davranış sergileyemezler ve
dikkatleri dağınık olur. Üstün yetenekli çocuklar ise ilgilendikleri konularda
dikkatlerini yoğunlaştırabilir ve kontrollü davranışlar sergileyebilirler.
Algılama yetenekleri gelişmiş, duyu organları keskindir. Dikkat ve koordinasyon
düzeyleri çok yüksektir.
Zihinsel Özellikleri
Öğrenme konusunda oldukça istekli
olan üstün yetenekli çocukların zihinsel yetenekleri oldukça gelişmiştir.Üstün
yetenekliler kavramsal olarak yaşıtlarından ileridedirler, diğer bir ifadeyle
soyut düşünebilmektedirler. Kavramlar arasında mantıksal ilişki kurarlar.
Karmaşık ve olağandışı etkinliklerden hoşlanırlar. Eğitim aldıkları okullarda
karşılaştıkları rutin ve tekrarlar bu çocukları sıkmaktadır.
Üstün yetenekli çocuklar güç ve
karmaşık problemleri kolaylıkla çözebilmektedirler. Geniş bir hayal gücüne
sahiptirler. Üstün yetenekli çocuklar kendi yaşıtlarına göre daha yenilikçi ve
farklı düşünceler ortaya koyarak, yaratıcı ve başkalarının düşünmediği fikirler
üretebilmektedirler. Bu çocuklar geniş bir kelime dağarcığına sahiptirler.
Akıcı konuşur ve kelimeleri kolayca kullanabilmektedirler. Hafızaları oldukça
kuvvetli olan üstün yetenekli çocukların ezber yetenekleri gelişmiştir.
Öğrendikleri bilgileri kolay kolay unutmazlar.Üstün yetenekliler kendilerine
uygun çalışma yöntemini oluşturmak için birçok yöntem denerler ve uygun olanı
bulurlar. Üstün yetenekli çocukların yüksek eleştirel kabiliyetleri vardır.
Sanatsal yetenekleri var olduğundan sanat alanlarından birinde yüksek kabiliyet
gösterirler. Karşılaştıkları güç durumlar karşısında alternatif çözümler
üretebilirler.
Kişilik Özellikleri
Üstün yetenekli çocuklar, kişilik
olarak bağımsızlık özelliği göstermektedirler. Üstün çocuklar birden fazla işi
aynı anda yapabilirler, ulaşmak istedikleri yüksek idealleri vardır, çevre
sorunlarına karşı duyarlıdırlar, olaylar karşısında inandırıcı mantıksal
cevaplar ararlar, kendilerine olan güvenleri yüksektir. Bu nedenle
düşündüklerini kolaylıkla söylerler. Savundukları fikirlerinden vazgeçmezler.
Münazara yetenekleri yüksektir, doğruluğuna inandıkları konuyu sonuna kadar
savunurlar. Estetik ve güzellik her anlamda önemlidir, her detaya dikkat
ederler.
Üstün yetenekli çocuklar
duygusaldırlar. Adalet, güven ve sadakat üstün çocuklar için önemlidir.
Haksızlığa katlanamazlar. Yaşadıkları olayları kontrol edebileceklerine
inanırlar, kadercilik yapmazlar. Üstün yetenekliler arkadaşları tarafından
sempatik bulunurlar. Mizah anlayışları ve espri yetenekleri akranlarından daha
gelişmiştir.
Sosyal Özellikleri
Üstün yetenekli çocuklar
yaşıtlarına göre sosyal ilişkilerde daha olgun davranışlar göstermektedirler.
Sergiledikleri olgun davranışların karşılığını akranlarından bulamadıkları için
kendilerinden büyük bireylerle arkadaşlık etmeye, yakınlık kurmaya
çalışmaktadırlar.
Üstün
yetenekli çocukların hissetme duyguları gelişmiş olduğundan, sizin
düşündüklerinizi kolay anlarlar.Üstün yetenekli çocuklar yaşıtlarından farklı
olduklarını fark ettikleri için bunları etrafındaki bireylere de hissettirmeye
çalışırlar.
Küçük yaşlardan itibaren
hedeflerinden vazgeçmeden ilerler. Üstün yetenekli çocukların en ince detaylara
kadar düşünen ve inceleyen mükemmeliyetçi yapıları vardır. Belirsizlik taşıyan
konulara daha çok ilgi duyarlar. Hakkında kimin ne düşündüğüne aldırış etmezler.
Kendi koydukları kuralların kabul edilmesini isterler. İlgi duydukları konuları
her koşulda dile getirmekten hoşlanırlar. Vazife ve sorumluluk almaktan asla
kaçınmazlar. Sosyal aktivitelere katılmak ve öncülük etmeyi çok severler. Kendi
akranlarının dışındaki daha büyük çocuklarla karmaşık oyunlar oynamaya istekli
davranırlar.
Üstün yetenekli çocuklar risk
almaktan hoşlanırlar bu nedenle lider olmaya isteklidirler. Grup
aktivitelerinde ekibin gereksinimleri çabuk kavrarlar ve ekipte yer alanların
duygularına, ihtiyaçlarına değer verirler.Üstün yetenekli çocuklar çevrelerince
uyumsuz, olağan dışı davranışları olan, tuhaf bireyler olarak görülebilirler.
Üstün yetenekli çocukların sahip
olduğu sosyal özellikler rehberlik hizmetleriyle desteklenmediğinde bir takım
olumsuz durumlarında ortaya çıkabileceğinden bahsedilmektedir. Üstün yetenekli
çocukların birçoğunun kendi hedefleri ile toplumun isteklerinin arasında
sıkışıp kaldığını ve bunun neticesinde yalnız kaldıklarını ve acı çektiklerini,
bir çelişki yaşadıklarını ifade etmektedir. Üstün yetenekli çocukların sahip
olduğu zihinsel, duygusal ve sosyal beceriler ile ilgi duydukları konuların
kendi akranlarından farklı olması olağan gelişim gösteren akranlarıyla birlikte
etkinlikler yapmasını, oyunlar oynamasını ve iletişim kurma imkanını
güçleştirmektedir. Yalnız kalma ve dışlanmışlık riskiyle karşı karşıya kalan bu
çocuklar, çevrelerince de kendini beğenmiş olarak algılanabilmektedirler.
Bu
kısımda ifade edilen olumlu ve olumsuz özelliklerin birçoğu kalıtsal yollarla
kazanılmış özellikler değildir. Aktarılan özellikler sosyal özellikler olduğu
için üstün yetenekli çocukların çevreleriyle kurdukları etkileşimin, çevrenin
sunduğu sosyo-ekonomik olanakların bir sonucu olarak ortaya çıkabilmektedir.
Öğrenme Özellikleri
Üstün yetenekli çocuklardan etkili
ve verimli bir şekilde faydalanmak isteyen toplumlar bu çocuklara aktaracakları
bilgilerin nasıl bir eğitim ortamında sunulması gerektiğini, etkili bir
öğrenmenin nasıl sağlanacağını bilmesi gerekmektedir. Bu nedenle üstün
yetenekli çocukların öğrenme özelliklerinin iyi bilinmesi gerekmektedir.
Üstün yetenekli çocuklar kavramlar
arasında bağlantı kuran öğrenme yöntemlerini tercih ederler. Okudukları her
şeyde anlam bütünlüğü ararlar. Gözlem yetenekleri oldukça gelişmiştir. Soyut
düşünme yetisi, kavramlaştırma, sentezleme, tümevarıma dayalı öğrenmeye ve
sorun çözmeye ilgi duyarlar. Zihinsel etkinliklerden hoşlanırlar. Kavramlar
arasındaki neden – sonuç ilişkilerine ilgi duyarlar, bağlantıları gözden kaçırmazlar.
Sayı sitemleriyle ilgilenmekten hoşlanırlar. Zaman kavramı yaşıtlarından daha
gelişmiş olduğu için düzen ve istikrardan hoşlanırlar. Okumaya karşı aşırı ilgi
duyarlar.
Bu
çocuklar meraklı ve sorgulayıcıdırlar. Merak ettikleri konuları sonuca
ulaşıncaya kadar araştırırlar. Düşünme hızları yaşıtlarından çok daha
yüksektir. Şüphecidirler, yaşantıları olağan kabul etmez eleştirel düşünürler.
Kendilerini eleştirmekten kaçınmazlar. Özdenetim sağlarlar. Bağımsız
çalışmaktan hoşlanırlar. Yeni bir şeyler yapacak mucitçe çalışmalara aşırı ilgi
duyarlar. Farklılık yarattığınız konularda dikkat süreleri daha uzun olur ve
konuya aşırı yoğunlaşırlar. Farklı konularda bilgi edinebilmekte ve edindikleri
bilgiyi belleklerinde saklama özelliği gösterebilmektedirler. Güçlü
hafızalarının olması edindikleri bilgileri istedikleri anda çok hızlı
hatırlamalarını sağlamaktadır. Kelime hazinelerinin geniş olması anlam
kurmalarını ve anlamlı bir şekilde ifade etmelerini sağlamaktadır. Normal
çocuklara nazaran daha uzun tümceler kurmaktadırlar. Üstün yetenekli çocukların
öğretim aşamasında bulundukları sınıfın ortalama iki üstü olan sınıf
basamağında bilgiye sahip oldukları, özellikle bazı konularda bu daha da fazla
bir düzeyde bilgiye sahip oldukları ortaya konulmuştur. Özellikle; matematik,
fen bilimleri ve dil bilimleri gibi alanlarda başarılı olmaktadırlar.
KAYNAKÇA
26 Akarsu, a.g.e., s.6-8
27 Doğan Çağlar, Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri,
Mustafa Ruhi Şirin vd.(ed.), 1.Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi
Seçilmiş Makaleler Kitabı, İstanbul Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul,
2004, 111-125, s.114
28 Ayşegül Ataman, Üstün Zekalı ve Üstün Yetenekli
Çocuklar, Mustafa Ruhi Şirin(ed.), 1.Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar
Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, İstanbul Çocuk Vakfı Yayınları,
İstanbul, 2004, s.155-168,
29 Metin Uzun, Üstün ve Özel Yeteneklilik Nedir?, I.Üstün
Yetenekli Çocuklar Kongresi El Kitabı, İstanbul : Çocuk Vakfı Yayınları,
İstanbul, 2004, s.20
30 Çağlar, a.g.e., s.114-125
31Norma E. Cuts and Nicholas Moseley, Üstün Zekalı ve Yetenekli
Çocukların Eğitimi, Çev.İsmail Ersevim, Özgür yayınları, İstanbul, 2001,
s.113
32 Nazan
Özkan, Üstün Zekalı-Üstün Yetenekli Çocukların Eğitiminde Okulun,
Öğretmenin ve Ailenin Yeri, Beykent Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2009, s.40 (Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi)
33 Cutss, a.g.e., s.113
34 Çağlar, a.g.e., s.114-125
35 Ümit Davaslıgil vd., Üstün ve Özel Yetenekli
Çocuklara İlişkin Alt Komisyon Raporu, İstanbul Çocuk Kurultayı
Projeler Kitabı, İstanbul: Çocuk Yayınları Vakfı, İstanbul, 2000,
s.291-304
36 Şenol, a.g.e., s.16
37 Marilena Z. Leana, Üstün Zekalı ve Normal Çocuklarda
Yönetsel Fonksiyonlar: Londra Kulesi Testi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 2005, s.20 (Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi)
38 Nancy M.Robinson, The Social Word Of Gifted
Children and Youth, Handbook of Giftednes in Children ,Steven I
Pferffer (ed), ISBN 978-0-387-74401-8 Springer Science, Business Media Press,
2008, s.36
39 Doğan
Çağlar, “Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri’’, http
://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/40/492/5769.pdf (Erişim tarihi 06.04.2015)
40 Doğan Çağlar, ‘’Üstün Zekalı Çocukların Özellikleri’’, Ankara
Üniversitesi Dergisi, 1972, .95-110, s.100-104
41 Çağlar, a.g.e., s.100-104
42 Ataman, a.g.e., s.155-168
43 Ataman, a.g.e., s.180
44 Şenol, a.g.e., s.19
45 Nilgün Metin, Üstün Yetenekli Çocuklar,
Öz Aşama Matbaacılık, Ankara, 1999, s.33
46Hayati
Hökelekli ve Turgay Gündüz, Üstün Yetenekli Çocukların Karakter Özellikleri ve
Değerler Eğitimi, Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı,
İstanbul: Çocuk Yayınları Vakfı, İstanbul, 2004, s.133
47 Selda Keskin, Üstün ve Özel Yetenekli Çocukların
Bilgisayara ve Bilgisayar Dersine Yönelik Tutumları, Balıkesir Üniversitesi,
Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir, 2006, s.13 (Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi)
48 Davaslıgil, a.g.e, s.22
49 Keskin, a.g.e., s.13
50 Ayşegül
Ataman, Üstün Zekalı ve Üstün Yetenekli, İlhami Fındıkçı (ed), Eğitimimize
Bakışlar 1, Kültür Koleji Eğitim Vakfı Yayınları, İstanbul, 1996,
s.143-155
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder