Not: Bu yazı dizisi Volkan Sürmeli'nin hazırlamış olduğu"Sınıf Öğretmenlerinin
Üstün Yetenekli Öğrenciler Hakkındaki Farkındalık Düzeyleri" (2015) adlı tezden derlenmiştir.
ÜSTÜN YETENEKLİLİK NEDİR?
Renzulli’nin (1986) üç halka
modeline göre üstün yeteneklilik;
Renzulli, üstün yetenekli kişiler
için bu modelde yer alan özelliklerin yani; genel yetenek, genel yaratıcılık ve
görev sorumluluğu kavramlarının birleşimini geliştirebilen ve insan performansının
kıymetli alanlarından bir ya da bir kaçına uygulayabilen bireyler olarak
bahsetmiştir.
Genel yetenek ile akıcı sözcük
kullanma, bilgileri çabuk hatırlama ve aktarma gibi kabiliyetleri, özel yetenek
ile de sanatsal (resim, müzik, dans vb.) becerileri ifade etmektedir. Üç halka
modelinin ikinci etkeni olarak yer alan yaratıcılık etkenini ise yeni fikirler
oluşturma ve bu fikirleri oluşan durumlara uygulayabilmek olarak ifade
etmiştir. Son etken olarak yer alan görev sorumluluğu kavramını açıklarken Renzulli,
başladığı bir işi bitirme bunun için gerekli bütün motivasyona sahip, kendinden
emin, başarma isteği gibi özellikleri ifade etmiştir.
Mönks’ün
Çok Faktörlü Üstün Yeteneklilik Modeli
Mönks (1992), üstün yeteneklilik tanımlamasını oluştururken Renzulli’nin üç halka modeli yaklaşımına yeni üç etken dahil etmiş ve çok faktörlü üstün yeteneklilik modelini oluşturmuştur.
Mönks çok
faktörlü üstün yeteneklilik modelinde ele aldığı üç yeni etkeni; üstün
yetenekliliği etkilediğini düşündüğü aile, okul ve yaşıtlarıyla etkileşim
olarak adlandırmıştır. Çevrenin üstün yeteneklilik üzerinde davranış
değişikliklerine neden olabileceğini ve bireyi motive edici ektiye sahip
olacağını ifade etmiştir. Mönks, bu modelinde yer alan altı faktörün birbiriyle
oluşturduğu pozitif etkileşimin üstün yeteneklilik performansını ortaya
çıkaracağını belirtmiştir.
Tannenbaum’un Denizyıldızı
Üstün Yeteneklilik Modeli
Denizyıldızı
modeline göre kişinin üstün yeteneklilik özelliği gösterebilmesi için genel
yetenek, özel yetenek, zeka ile ilgili olmayan özellikler, çevresel faktörler
ve şans olmak üzere beş etkene sahip olması gerekmektedir. Bu beş etken bir
bütün olarak yer almalı her etken yalnız başına yeterlilik göstermemektedir.
Başka bir ifadeyle etkenlerden dört tanesinin bir arada oluşu beşinci olmadan
bir anlam ifade etmemektedir.
Winner (1996), üstün
yetenekliliği belli bir alanda üstün beceri ortaya koyan, yüksek düzeyde yeni
fikirlere sahip, görev sorumluluğuna sahip ve sahip olduğu özellikleri
sergileme durumu olarak ifade etmektedir. Ayrıca üstün yeteneklilikten
bahsederken Winner, üç sıra dışı özellikten bahsetmektedir.
1. Erken
Gelişmişlik: Üstün yetenekli çocuklar kimi alanlarda yaşıtlarından daha
erken bir takım birikime sahip olabilirler. Gelişmiş bir dil, matematik, görsel
sanatlar vb. bunlara örnek olabilir.
2. Hızlılık:
Üstün yetenekli çocuklar normal çocuklardan daha kolay ve çabuk
öğrenebilmektedir.
3. Derinleşmeye ilgi:
Üstün yetenekli çocuklar dikkatleri çeken bir konuya yoğunlaşarak fazla ilgi
gösterirler.
Sternberg ve Zhang’ın (1995)
ortaya koyduğu beşgen kuramında üstün yetenekli bireylerin nadirlik,
mükemmeliyetçilik, kanıt, üretkenlik ve değer olmak üzere beş etkene sahip
olması gerekmektedir.13 Sternberg beşgen kuramında ortaya koyduğu değişkenleri
bir bütün olarak ele alır ve üstün yetenekli bireyin bu özelliklere sahip
olması gerektiğini ifade ederek ve sadece IQ uygulamaları sonucuna göre bir
tanımlama yapılmasının doğru olmadığını savunmaktadır.
Sternberg ve Zhang’ın Beşgen Kuramı
Üstün yeteneklilikle ilgili ortaya konulan modeller ve
tanımlamalara göre; bilincin erken gelişmesi, çabuk kavrama yeteneği, merak
güdüsü, akranlarına göre daha gelişmiş kelime dağarcığına sahip olma,
olağandışı problemleri çözmeye istekli olma, yaratıcı fikirler üretme,
toplumsal sorunlara duyarlılık gibi özellikler üstün yetenekliliğin belirtileri
olarak düşünülmektedir.
Uluslararası tanımlamalara bakıldığında üstün yeteneklilik
ile ilgili farklı bakış açıları olduğu görülmektedir. Bu konuya hassasiyet
gösteren ülkelerin başında gelen Amerika Birleşik Devletleri ise yapmış
oldukları Amerikan Kongresi’nde (1978) üstün yetenekliliği, “okul öncesi, ilk
veya ortaokul seviyesinde kanıtlanmış bir potansiyele, yeteneğe sahip;
entellektüel, yaratıcılık, spesifik akademi gibi alanlarda üst düzey performans
ortaya koyan veya liderlik yeteneği gösteren; görsel alanlarda üstün başarı
gösteren, etkinlikleri okul tarafından yeterli seviyede karşılanamayan çocuk’’
olacak biçimde tanımlamıştır.17
Türkiye’de üstün yetenekli çocuk hakkında kabul gören
tanımlamalardan bir diğeri ise, bilinçsel (zihinsel) yeteneklerinin veya zeka
alanlarının birçoğunda kendi yaş grubunda yer alan çocuklara göre üst düzey
gelişim gösteren veya özgüvene sahip olan yaratıcılık yönü kuvvetli ve
başladığı işi tamamlamada yüksek vazife bilinci olan bireyler biçiminde ifade
edilmektedir.
KAYNAKÇA
1Darga
Hatice, Brigance K&1 Screen II ile İlköğretim 1.Sınıfta Saptanan Üstün
Yetenekli Çocuklara ve Sınıf Arkadaşlarına Uygulanan Zenginleştirme Programının
Çoklu Zeka Alanlarındaki Performans Düzeylerini Arttırmaya Etkisi, Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2010, s.3 (Yayımlanmamış Doktora
Tezi)
2 A.Oğuzhan Kıldan, ‘’Okul Öncesi Öğretmenlerinin Üstün Yetenekli
Çocuklar Hakkındaki Görüşleri’’, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt
:19 No :3, 2011, 805-818, s.805
3 Feride Ercan, Fen Alanında Üstün Yetenekli Öğrencilerin Tanılanmasına
Yönelik Bir Model Geliştirme Önerisi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Bolu, 2013, s.14, (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
4 Mustafa
Uğur Özkan, Üstün Yetenekli Çocukların Özellikleri,
http://cocukuniversitesi.aydin.edu.tr /tez/ ustun_ yetenekliler_ozellikleri.pdf
(Erişim tarihi 03.05.2015)
5Joseph S. Renzulli, “The Three-Ring Conception of Giftedness: A
Developmental Model For Promoting Creative Productivity“,
http://www.gifted.uconn.edu/sem/pdf/the_three-ring_conception_of_giftedness.pdf
(Erişim tarihi 20.04.2015)
6 Ümit Davaslıgil, Üstün Çocuklar, Mustafa Ruhi Şirin vd. (ed), 1.Türkiye
Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Seçilmiş Makaleler Kitabı, İstanbul
Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul, 2004, .211-218, s.214
7 Ercan, a.g.e., s.18
8Hüseyin Aktaş, “106.Avrupa Semineri Üstün Zekalı/Üstün Yetenekli
Çocuklar ve Öğrenciler’’,
http://okulannesiyiz.biz/yazaryazi.asp?haberid=&okuilk=&yaziid=176&kate=0&yazarid=6
(Erişim tarihi 01.05.2015)
9 Ercan, a.g.e., s.15
10Şule
Demirel ve Uğur Sak, ‘’Yetenek hiyerarşisi: Üstün Yetenek Türlerinin Toplumsal
Değerleri Üzerine Bir Araştırma’’, Türk Üstün Zeka ve Eğitimi Dergisi 1
, 2011, s.61-76
11 Çiğdem Çelik Şahin, ’’Bilim Sanat Merkezi
Öğrencilerinin Bu Kurumlara İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi’’, Hasan Ali
Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 21, ,2014, 101-117, s.105
12 Ellen Winner, Gifted Children Myths and Readities, New
York: Basic Books, 1996, s.3
13 Demirel ve Sak, a.g.e, s.641
14 Robert Jeffrey Sternberg, ‘’Giftedness According to
TheTheory of Successful İntelligence’’, N.Colangelo and G.A. Davis (ed.),
Handbook of Gifted Education, 2003, s.88-99
15İbrahim
Akar ve Şeyma Şengil Akar, “İlköğretim Okullarında Görev Yapmakta Olan
Öğretmenlerin Üstün Yeteneklilik Hakkındaki Görüşleri’’, Kastamonu Eğitim
Dergisi, Cilt :20, No:2, 2012, 423-436, s.425
16Kurt A. Heller ve Neville J. Schofield, Identification and
Nurturing the Gifted From an International Perspective, Steven I.Pfeıfer Handbook
of Giftedness in Children ISBN: 978-0-387-74400-8, Springer
Science+Business Media Pres., 2008, 93-113, s.96
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder